Using movies in EFL teaching : the point of view of teachers
Koska kieltenoppijat ovat nykypäivänä entistä homogeenisempi ryhmä, kaivataan vieraan kielen opetukseen vaihtelevia ideoita ja opetusmetodeja. Elokuvat ovat muun muassa autenttisuutensa ja monikanavaisuutensa vuoksi hyödyllinen keino opettaa vierasta kieltä, myös englantia vieraana kielenä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset englanninopettajat käyttävät elokuvia omassa opetuksessaan ja mitä mieltä he ovat elokuvien käytöstä viidellä eri kieltenopetuksen osa-alueella: suullisen kielitaidon, kirjoittamisen, sanaston, kieliopin ja kulttuurin opettamisessa.
Tutkimus toteutettiin internet-kyselynä kevään 2011 aikana. Vastaajat valittiin satunnaisesti Länsi-Suomen eri kaupungeista ja heitä lähestyttiin sähköpostitse. Vastauksia kyselyyn tuli 50 kappaletta. Vastaajat opettivat eri kouluasteilla ja he olivat myös hyvin eri-ikäisiä, joten vastaajien opetuskokemus vaihteli muutamasta vuodesta useisiin kymmeniin vuosiin.
Kyselyn perusteella selvisi, että opettajat käyttävät elokuvia englannin opetuksessa etenkin kulttuurin opettamiseen. Osa vastaajista käyttää elokuvia lähes viikoittain, kun taas osa käyttää elokuvia vain muutamia kertoja vuodessa tai ei lainkaan. Elokuvien hyviksi puoliksi vastaajat nostivat niiden motivoivuuden, autenttisuuden ja vaihtelun, jota ne tuovat opiskeluun.
Elokuvien käytön esteenä vastaajat näkivät tekijänoikeusasiat, elokuvien käytön aikaa vievän luonteen ja materiaalin löytämisen vaikeuden. Useat vastaajat mainitsivat, että käyttäisivät elokuvia omassa opetuksessaan mielellään enemmänkin, jos tarjolla vain olisi valmista materiaalia. Tällöin elokuvien käyttö ei vaatisi liikaa suunnittelua, vaan tarjoaisi opettajille melko vaivattoman ja opetukseen vaihtelevuutta tuovan opetusmetodin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29367]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students
Rossi, Juuli (2013)Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden ... -
Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers
Autio, Laura Kaarina (2012)Autenttisuutta kieltenopetuksessa on käsitelty vuosien mittaan monesta eri näkökulmasta. Laajimmassa määritelmässä autenttiseksi oppimiseksi mielletään kaikki mikä on oppijalle keskeistä kun taas kapeimmassa määritelmässä ... -
”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension
Jokinen, Salla (2022)Kuunteleminen on kielitaidon olennaisin osa-alue, ja esimerkiksi ensimmäinen taito, jonka lapsi kehittää oppiessaan ensikieltään (esim. Thanajaro 2000). Kuuntelemisen taitoon perustuu myös suuri osa mitä tahansa ... -
The use of movies in language classrooms : teachers' and students' thoughts and experiences
Nieminen, Mona (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia elokuvien käytöstä kieltenopetuksessa. Tutkimus toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna helmikuussa 2021. Opettajien ryhmähaastattelussa oli ... -
Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
Kärjä, Essi (2020)Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ...