University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension

Thumbnail
View/Open
406.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jokinen, Salla
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kuunteleminen on kielitaidon olennaisin osa-alue, ja esimerkiksi ensimmäinen taito, jonka lapsi kehittää oppiessaan ensikieltään (esim. Thanajaro 2000). Kuuntelemisen taitoon perustuu myös suuri osa mitä tahansa oppimisprosessia. Autenttisilla opetusmateriaaleilla on todettu olevan selkeitä positiivisia vaikutuksia oppijoiden kuullun ymmärtämisen kehitykseen vieraissa kielissä: Autenttiset materiaalit ovat keinotekoisia motivoivampia ja antavat oppijoille enemmän itsevarmuutta kielen käyttötilanteissa koulun ulkopuolella. Tässä tutkimuksessa viittaan autenttisilla materiaaleilla materiaaleihin, jotka on luotu koulun ulkopuolisessa ympäristössä aidoissa viestintätilanteissa. Tutkielmassani pyrin selvittämään suomalaisten englanninopettajien näkemyksiä autenttisten kuullun ymmärtämisen materiaalien tärkeydestä, miksi ne koetaan tärkeäksi ja syitä, jotka ohjaavat materiaalien valintaa. Selvitän myös, miten kuullun ymmärtämisen materiaaleja voisi heidän mielestään kehittää enemmän oikeaa elämää vastaaviksi tai helpommin saavutettaviksi. Tulosten perusteella ajan puute vaikuttaa olevan pääasiallinen syy niille, jotka eivät käytä oppikirjojen ulkopuolisia materiaaleja kuullunymmärtämisen opetuksessa. Peruskoulussa autenttiset materiaalit ovat myös suurelle osalla oppijoista liian vaikeita, minkä takia myös keinotekoisia, helpommin kuunneltavia materiaaleja on hyvä olla mukana. Tulevaisuuden tutkimukset voisivat keskittyä materiaalien helpompaan saatavuuteen opettajien ajan säästämiseksi, esimerkiksi liittämällä niitä suoraan oppikirjojen materiaaleihin tai kokoamalla yhteiseen materiaalipankkiin. ...
Keywords
EFL teaching materials kuullun ymmärtäminen englannin kieli opetus opettajat autenttisuus oppimateriaali kielen oppiminen listening comprehension English language teaching and instruction teachers authenticity study material language learning
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205062565

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students 

    Rossi, Juuli (2013)
    Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden ...
  • Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package 

    Tolvanen, Nina (2018)
    Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
  • Teachers' beliefs about learning and language as reflected in their views of teaching materials for Content and Language Integrated Learning (CLIL) 

    Bovellan, Eveliina (University of Jyväskylä, 2014)
  • Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers 

    Autio, Laura Kaarina (2012)
    Autenttisuutta kieltenopetuksessa on käsitelty vuosien mittaan monesta eri näkökulmasta. Laajimmassa määritelmässä autenttiseksi oppimiseksi mielletään kaikki mikä on oppijalle keskeistä kun taas kapeimmassa määritelmässä ...
  • Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies 

    Blomquist, Sofia (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre