University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students

Thumbnail
View/Open
652.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rossi, Juuli
Date
2013
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden määritelmät vaihtelevat suppeahkosta tekstiin ja kielellisiin piirteisiin keskittyvästä määritelmästä laajempaan kokemusperäiseen ymmärrykseen, joka oppija on aktiivinen toimija autenttisuuden luomisessa. Yleinen näkemys autenttisuudesta vieraiden kielten opetuksessa on positiivinen, ja tätä nykyä opettajia kehotetaankin hyödyntämään autenttisuutta kielten opetuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda vieraiden kielten opettajien ja opettajaksi opiskelevien äänet kuuluviin, ja selvittää miten he, joiden tehtävänä on tuoda autenttisuus luokkahuoneeseen, ymmärtävät ja määrittelevät autenttiset oppimateriaalit ja autenttisen oppimisen. Lisäksi tavoitteena oli verrata määritelmiä yleisiin näkemyksiin autenttisuudesta mahdollisten samankaltaisuuksien ja eroavaisuuksien vuoksi. Tutkimukseen osallistui 76 Jyväskylän yliopistossa vieraiden kielten aineenopettajaopiskelijaa ja 52 vieraiden kielten opettajaa, joiden näkemyksiä kartoitettiin kirjallisella kyselyllä. Opettajien ja opiskelijoiden määritelmät autenttisuudesta olivat monipuolisia, ja tulokset jaoteltiin eri autenttisuuden piirteisiin, jotka vaihtelivat äidinkielenään kohdekieltä puhuvan henkilön tuottamasta tekstistä oppilaalle merkitykselliseen ja motivoivaan materiaaliin. Tulokset kuitenkin myös osoittivat, että autenttinen oppimateriaali oli käsitteenä autenttista oppimista tutumpi. Erityisesti opettajien keskuudessa autenttinen oppimisen määritteleminen koettiin haastavana. Tuloksista nousi myös esiin näkemyksiä, joiden mukaan autenttisuuden olemassaolo vieraiden kielten luokkahuoneessa ja kouluympäristössä on liki mahdotonta. Tulokset tarjoavat vieraiden kielten opettajakoulutuksen kehittäjille tuoretta tietoa siitä, miten opettajat ja opettajaksi opiskelevat ymmärtävät autenttisuuden vieraiden kielten oppimisen ja opetuksen kontekstissa. Laajempia lisätutkimuksia kuitenkin tarvitaan, jotta saadaan aiheesta kattavampaa tietoa. Ajankohtaista ja tärkeää olisi myös selvittää opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä autenttisuuden tuomista haasteista ja hyödyistä. ...
Alternative title
Authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students
Keywords
Authenticity FL learning and teaching learning materials language education kielet englannin kieli autenttisuus oppimateriaali opetus opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305311863

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension 

    Jokinen, Salla (2022)
    Kuunteleminen on kielitaidon olennaisin osa-alue, ja esimerkiksi ensimmäinen taito, jonka lapsi kehittää oppiessaan ensikieltään (esim. Thanajaro 2000). Kuuntelemisen taitoon perustuu myös suuri osa mitä tahansa ...
  • Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers 

    Autio, Laura Kaarina (2012)
    Autenttisuutta kieltenopetuksessa on käsitelty vuosien mittaan monesta eri näkökulmasta. Laajimmassa määritelmässä autenttiseksi oppimiseksi mielletään kaikki mikä on oppijalle keskeistä kun taas kapeimmassa määritelmässä ...
  • Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers 

    Saloniemi, Suvi (2023)
    Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ...
  • Teachers' beliefs about learning and language as reflected in their views of teaching materials for Content and Language Integrated Learning (CLIL) 

    Bovellan, Eveliina (University of Jyväskylä, 2014)
  • Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package 

    Hämäläinen, Ville (2017)
    Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre