dc.contributor.author | Hautamäki, Annikka | |
dc.date.accessioned | 2010-08-05T07:11:56Z | |
dc.date.available | 2010-08-05T07:11:56Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24753 | |
dc.description.abstract | Emootiot eli tunteet ovat osa ihmisten jokapäiväistä käyttäytymistä ja siten myös oppimista.
Erityisesti vieraan kielen oppiminen voi herättää oppijassa monenlaisia emootioita, jotka voivat
vaikuttaa myös oppimismotivaatioon, asenteisiin kielen oppimista kohtaan sekä lopulta myös
oppimistuloksiin. Yleensä positiivisten emootioiden on ajateltu vaikuttavan myönteisesti
oppimiseen, kun taas negatiivisten emootioiden on nähty häiritsevän oppimista.
Tämän pääasiassa laadullisen proseminaaritutkielman tarkoituksena oli tutkia kahden
keskisuomalaisen alakoululuokan oppilaiden emootioita englannin oppimista kohtaan. Emootioita
on tutkittu kielen oppimisen ja opettamisen alalla jo jonkin verran, mutta tämä tutkimus tarkasteli
niitä nimenomaan oppilaiden näkökulmasta heidän omakuviensa kautta, joita ei vielä juurikaan ole
osattu hyödyntää vieraan kielen oppimisen tutkimuksessa. Aineisto (N=30) kerättiin pyytämällä
alakoulun neljännen ja viidennen luokan oppilaita piirtämään kuva itsestään englannin oppijoina.
Analyysi- ja käsittelyosuudessa oppilaiden omakuvia tarkasteltiin ennen kaikkea emootioiden
valossa, ja lisäksi ne luokiteltiin kolmeen eri kategoriaan: positiiviseen, neutraaliin tai negatiiviseen.
Lisäksi vertailtiin omakuvien tapahtumapaikkoja eli erilaisia ympäristöjä, joihin oppilaat piirsivät
itsensä englannin oppijoina.
Tutkimustulosten perusteella vaikuttaa siltä, että suurimmalla osalla tutkimukseen osallistuneista
oppilaista emootiot englannin oppimista kohtaan olivat itse asiassa erittäin positiivisia (keskimäärin
noin 86,6 %:lla oppilaista positiivisia emootioita). Oppilaat näkivät itsensä piirroksissa oppimassa
englantia paitsi perinteisesti luokkahuoneessa, myös sen ulkopuolella harrastusten parissa sekä
kotona erilaisten medioiden ympäröimänä. Sukupuolten välillä ei näyttänyt olevan merkittäviä
eroja. Aineiston rajallisuuden vuoksi tulosten perusteella ei kuitenkaan voi tehdä laajempia
johtopäätöksiä, ja jatkotutkimusta tarvitaan edelleen muun muassa selvittämään millaiset tekijät
vaikuttavat oppilaiden positiivisiin ja negatiivisiin emootioihin. Mielestäni myös kieltenopettajien
olisi hyvä olla tietoisia oppilaiden emootioiden vaikutuksista oppimiseen, sillä heillä on keskeinen
rooli paitsi oppilaidensa ohjaajina, myös tukijoina ja kannustajina oppimisprosessin eri vaiheissa. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | emotions | en |
dc.subject.other | self-portrait | en |
dc.subject.other | English as a Foreign Language | en |
dc.title | Happiness, enthusiasm, anxiety, or even hatred? : Self-Portraits as a Means of Exploring Young Students´ Emotions towards Learning EFL | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201008052396 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |