University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Happiness, enthusiasm, anxiety, or even hatred? : Self-Portraits as a Means of Exploring Young Students´ Emotions towards Learning EFL

Thumbnail
View/Open
2.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hautamäki, Annikka
Date
2010
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
 Emootiot eli tunteet ovat osa ihmisten jokapäiväistä käyttäytymistä ja siten myös oppimista. Erityisesti vieraan kielen oppiminen voi herättää oppijassa monenlaisia emootioita, jotka voivat vaikuttaa myös oppimismotivaatioon, asenteisiin kielen oppimista kohtaan sekä lopulta myös oppimistuloksiin. Yleensä positiivisten emootioiden on ajateltu vaikuttavan myönteisesti oppimiseen, kun taas negatiivisten emootioiden on nähty häiritsevän oppimista. Tämän pääasiassa laadullisen proseminaaritutkielman tarkoituksena oli tutkia kahden keskisuomalaisen alakoululuokan oppilaiden emootioita englannin oppimista kohtaan. Emootioita on tutkittu kielen oppimisen ja opettamisen alalla jo jonkin verran, mutta tämä tutkimus tarkasteli niitä nimenomaan oppilaiden näkökulmasta heidän omakuviensa kautta, joita ei vielä juurikaan ole osattu hyödyntää vieraan kielen oppimisen tutkimuksessa. Aineisto (N=30) kerättiin pyytämällä alakoulun neljännen ja viidennen luokan oppilaita piirtämään kuva itsestään englannin oppijoina. Analyysi- ja käsittelyosuudessa oppilaiden omakuvia tarkasteltiin ennen kaikkea emootioiden valossa, ja lisäksi ne luokiteltiin kolmeen eri kategoriaan: positiiviseen, neutraaliin tai negatiiviseen. Lisäksi vertailtiin omakuvien tapahtumapaikkoja eli erilaisia ympäristöjä, joihin oppilaat piirsivät itsensä englannin oppijoina. Tutkimustulosten perusteella vaikuttaa siltä, että suurimmalla osalla tutkimukseen osallistuneista oppilaista emootiot englannin oppimista kohtaan olivat itse asiassa erittäin positiivisia (keskimäärin noin 86,6 %:lla oppilaista positiivisia emootioita). Oppilaat näkivät itsensä piirroksissa oppimassa englantia paitsi perinteisesti luokkahuoneessa, myös sen ulkopuolella harrastusten parissa sekä kotona erilaisten medioiden ympäröimänä. Sukupuolten välillä ei näyttänyt olevan merkittäviä eroja. Aineiston rajallisuuden vuoksi tulosten perusteella ei kuitenkaan voi tehdä laajempia johtopäätöksiä, ja jatkotutkimusta tarvitaan edelleen muun muassa selvittämään millaiset tekijät vaikuttavat oppilaiden positiivisiin ja negatiivisiin emootioihin. Mielestäni myös kieltenopettajien olisi hyvä olla tietoisia oppilaiden emootioiden vaikutuksista oppimiseen, sillä heillä on keskeinen rooli paitsi oppilaidensa ohjaajina, myös tukijoina ja kannustajina oppimisprosessin eri vaiheissa.    ...
Keywords
emotions self-portrait English as a Foreign Language
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201008052396

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4767]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Foreign language anxiety among English university students during English distance classes 

    Kiviniemi, Oona (2021)
    Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ...
  • Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms 

    Rundgren, Nico (2023)
    Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyvää ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielestä ja sen käytöstä. Sitä on tutkittu jo ennestään melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja myöhemmin ...
  • Spoken foreign language anxiety during English lessons among junior high school students 

    Härmälä, Jesse (2022)
    Vieraan kielen puhuminen voi aiheuttaa ihmisissä jännityksen tunteita. Vieraan kielen puhumisesta aiheutuvaa jännitystä ja kieliahdistusta on tutkittu jo 1980-luvun loppupuolelta lähtien. Kieliahdistukseen voi liittyä ...
  • Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders 

    Kaski, Maijastiina (2009)
     Asenteilla ja suhtautumisella on suuria vaikutuksia kielenoppimiseen, niin motivaation kuin yleisen innostuksenkin kannalta. Kieliasenteita on tutkittu paljon etenkin motivaation piirissä ja asenteiden vertailua on tehty ...
  • Foreign language anxiety among Finnish ninth grade students 

    Rautio, Isa (2022)
    Kieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre