dc.contributor.author | Ketolainen, Saara | |
dc.date.accessioned | 2010-06-16T13:29:13Z | |
dc.date.available | 2010-06-16T13:29:13Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24432 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tarkoituksena on tutkia ruotsin kielen oppikirjoja ja selvittää, kuinka teemat ja teemojen käsittelytavat vaihtelevat eri oppikirjasarjojen välillä. Kiinnostuin aiheesta opettajaopintojeni aikana, jolloin minulla oli hyvä tilaisuus saada tutustua erilaisiin oppikirjoihin. Selailemani kirjat esittelivät hyvinkin erilaisia lähestymistapoja samoihin teemoihin ja päätin, että näitä vaihteluja haluan itse tutkia. Yhtenä tärkeimpänä syynä päätökselleni tutkia juuri tätä aihetta toimi Korpelan (2007) tutkimus oppikirjoista; tulokset osoittivat, että oppikirjan teeman käsittelytavalla on suuri vaikutus oppilaiden mielenkiintoon ja oppimisintoon.
Tutkimusmateriaalina käytän kolmea B-ruotsin kirjasarjaa, Helt okej! (Tammi), Galleri (Otava) ja Magnet (WSOY), joita käytetään lukion oppimateriaalina. Tutkimukseni kohteeksi valitsin jokaisen kirjasarjan neljännen kurssin oppikirjan, jota tarkastelen sisällönanalyysin avulla. Oppikirjoja vertailemalla vastaan tutkimuskysymyksiini, jotka koskevat teemojen ja niiden käsittelytapojen lisäksi ylioppilastutkintoa. Koska tutkin nimenomaan lukion oppikirjoja, koen tarpeelliseksi ottaa huomioon myös ylioppilaskokeen. Aion selvittää, kuinka tutkituissa kirjoissa käsitellyt teemat vastaavat kevään 2010 B-ruotsin ylioppilaskokeen materiaalia.
Tutkimustulokseni osoittavat, että vaikka oppikirjojen teemat ja sisällöt ovat opetussuunnitelman mukaisesti hyvinkin samanlaisia, on jokaisella kirjasarjalla kuitenkin oma tyylinsä ja tapansa käsitellä kyseisiä aiheita. Merkittävimpinä syinä variaatioihin toimivat halu kannanottoihin, pyrkimys monipuolisuuteen ja autenttisen materiaalin käyttäminen. Oppikirjojen teemat ovat hyvin esillä ruotsin kielen ylioppilaskokeessa. Tulokseni osoittavat, että vaikka teemat olisivat samat, voivat tekstit olla silti hyvinkin erilaisia. | en |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | ylioppilaskoe | en |
dc.subject.other | teemat | en |
dc.subject.other | ruotsin kieli | en |
dc.subject.other | oppimateriaali | en |
dc.title | Från mänskliga relationer till kulturmöten - teman i svenskläroböcker | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201006162077 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |