University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre

Thumbnail
View/Open
373.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pappinen, Iida
Date
2015
Discipline
Ruotsin kieliSwedish

 
Tutkielman tarkoitus oli kartoittaa ruotsinopettajien ajatuksia ääntämisen opetuksesta lukion suulli-sella kurssilla RuB6/RuA7 – Tala och förstå bättre sekä ääntämisen osuudesta kurssin arvioinnissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin ääntämisen osuutta kurssilla käytettävässä oppikirjassa Galleri 6. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja tulokset analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi ruotsinopettajaa Keski-Suomesta ja Pirkan-maalta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ääntämistä pidetään hyvin tärkeänä osana suullista kielitaitoa. Sekä opetuksessa että oppimateriaalissa painotetaan yksittäisiä äänteitä enemmän kuin prosodisia piirteitä. Ääntämisen opetus kurssilla on pääosin implisiittistä ja pohjautuu kuunteluun ja toistoon. Ääntämisen arviointi koetaan helpoksi ja sen katsotaan olevan osa kokonaisuutta ja vaikuttavan kieliopillisia piirteitä enemmän arvosanaan. Teknologian käyttö, itsearviointi ja vertaisarviointi eivät ole suuressa roolissa suullisella kurssilla. Pienen tutkimusjoukon vuoksi tämän tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että yksittäisten äänteiden opetus on selvästi prosodisia piirteitä yleisempää. Tämä voi johtaa siihen, että jotkut ymmärrettävyyteen merkittävästi vaikuttavat ääntämisen tekijät saattavat jäädä oppimatta lukiossa. Aikaisemmat tutkimukset puoltavat johtopäätöstäni, että tämä johtuu osin oppikirjan sisällöistä, joissa keskitytään yksittäisiin äänteisiin. Tällä puutteella saattaa olla merkitystä erityisesti tulevai-suudessa kun suullista kielitaitoa aletaan mitata ylioppilaskokeessa. ...
Keywords
suullinen kielitaito suullinen kurssi ääntäminen ääntämiset opetus oppimateriaalit arviointi segmentaaliset piirteet prosodiset piirteet opetus oppimateriaali ruotsin kieli prosodiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506032180

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Svensklärarnas åsikter om, attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen Tala och förstå bättre och övning av muntlig språkfärdighet 

    Ruoho, Marika (2011)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsin kielen opettajien mielipiteitä, asenteita ja kokemuksia suullisesta kurssista Puhu ja ymmärrä paremmin (RUB6) sekä suullisen kielitaidon harjoittamisesta. Lisäksi ...
  • Prosody and fluency of Finland Swedish as a second language : Investigating global parameters for automated speaking assessment 

    Kallio, Heini; Kautonen, Maria; Kuronen, Mikko (Elsevier BV, 2023)
    This study investigates prosody and fluency of Finland Swedish as a second language (L2). The main objective is to investigate global measures of prosody and fluency as predictors of overall oral proficiency, fluency, and ...
  • Muntliga övningar i läroböcker : en läroboksanalys av Hallonbåt 5–6 och På gång 3 

    Luoto, Jesse (2020)
    Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon oppikirjat Hallonbåt 5–6 ja På gång 3 painottavat suullisia tehtäviä. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää noudattavatko oppikirjat opetussuunnitelman tavoitteita koskien ...
  • Gymnasieelevers erfarenheter av muntlig språkfärdighet i svenska och av den muntliga kursen Tala och förstå bättre 

    Hokkanen, Katja (2012)
    Suullinen kommunikaatio ja kielitaito ovat kielitaidon tärkeimpiä osa-alueita. Kuitenkin suullinen kielitaito on ollut melkeinpä sivuseikka koulujen kieltenopetuksessa ja vasta vuonna 2010 lukioille tuli pakolliseksi ...
  • Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta 

    Ahola, Sari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2020)
    Yleisten kielitutkintojen (YKI) suomen arvioijien (N=44) käsityksiin kielitaidosta ja millaisia käsityksiä arvioijilla on thainkielisten suullisesta kielitaidosta. Artikkelin aineisto liittyy Rikkinäistä suomea-hankkeeseen, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre