Från mänskliga relationer till kulturmöten - teman i svenskläroböcker
Tutkimukseni tarkoituksena on tutkia ruotsin kielen oppikirjoja ja selvittää, kuinka teemat ja teemojen käsittelytavat vaihtelevat eri oppikirjasarjojen välillä. Kiinnostuin aiheesta opettajaopintojeni aikana, jolloin minulla oli hyvä tilaisuus saada tutustua erilaisiin oppikirjoihin. Selailemani kirjat esittelivät hyvinkin erilaisia lähestymistapoja samoihin teemoihin ja päätin, että näitä vaihteluja haluan itse tutkia. Yhtenä tärkeimpänä syynä päätökselleni tutkia juuri tätä aihetta toimi Korpelan (2007) tutkimus oppikirjoista; tulokset osoittivat, että oppikirjan teeman käsittelytavalla on suuri vaikutus oppilaiden mielenkiintoon ja oppimisintoon.
Tutkimusmateriaalina käytän kolmea B-ruotsin kirjasarjaa, Helt okej! (Tammi), Galleri (Otava) ja Magnet (WSOY), joita käytetään lukion oppimateriaalina. Tutkimukseni kohteeksi valitsin jokaisen kirjasarjan neljännen kurssin oppikirjan, jota tarkastelen sisällönanalyysin avulla. Oppikirjoja vertailemalla vastaan tutkimuskysymyksiini, jotka koskevat teemojen ja niiden käsittelytapojen lisäksi ylioppilastutkintoa. Koska tutkin nimenomaan lukion oppikirjoja, koen tarpeelliseksi ottaa huomioon myös ylioppilaskokeen. Aion selvittää, kuinka tutkituissa kirjoissa käsitellyt teemat vastaavat kevään 2010 B-ruotsin ylioppilaskokeen materiaalia.
Tutkimustulokseni osoittavat, että vaikka oppikirjojen teemat ja sisällöt ovat opetussuunnitelman mukaisesti hyvinkin samanlaisia, on jokaisella kirjasarjalla kuitenkin oma tyylinsä ja tapansa käsitellä kyseisiä aiheita. Merkittävimpinä syinä variaatioihin toimivat halu kannanottoihin, pyrkimys monipuolisuuteen ja autenttisen materiaalin käyttäminen. Oppikirjojen teemat ovat hyvin esillä ruotsin kielen ylioppilaskokeessa. Tulokseni osoittavat, että vaikka teemat olisivat samat, voivat tekstit olla silti hyvinkin erilaisia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
Reenilä, Karla (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalista oppimateriaalia kustantamo Otavan B-ruotsin lukion oppikirjasarja Fokuksella on opiskelijoille ja opettajille tarjolla, mitä digitaalisia laitteita tarvitaan ... -
Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre
Pappinen, Iida (2015)Tutkielman tarkoitus oli kartoittaa ruotsinopettajien ajatuksia ääntämisen opetuksesta lukion suulli-sella kurssilla RuB6/RuA7 – Tala och förstå bättre sekä ääntämisen osuudesta kurssin arvioinnissa. Lisäksi tutkimuksessa ... -
ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ
Alatalo, Satu (2018)Tutkin pro gradu -työssäni sitä, kuinka eri sukupuolet ovat esillä venäjän ja ruotsin alkeisoppikirjojen teksteissä ja kuvituksessa. Tavoitteena on tarkastella venäjän ja ruotsin kielen oppikirjoja sukupuolten tasa-arvon ... -
Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9
Kivilahti, Sarianna (2012)Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) ja Eurooppalainen viitekehys (EVK) painottavat opetuksessa viestinnällisyyttä. Tämä näkyy oppimateriaaleissa erityisesti suullisen kielitaidon korostumisena. Kuitenkin kommunikatiivisuuden ... -
Muntliga övningar i läroböcker : en läroboksanalys av Hallonbåt 5–6 och På gång 3
Luoto, Jesse (2020)Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon oppikirjat Hallonbåt 5–6 ja På gång 3 painottavat suullisia tehtäviä. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää noudattavatko oppikirjat opetussuunnitelman tavoitteita koskien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.