Muntliga övningar i läroböcker : en läroboksanalys av Hallonbåt 5–6 och På gång 3
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon oppikirjat Hallonbåt 5–6 ja På gång 3 painottavat suullisia tehtäviä. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää noudattavatko oppikirjat opetussuunnitelman tavoitteita koskien suullista kielitaitoa. Tutkin myös, kuinka ääntämistä käsi-tellään oppikirjoissa.
Aineistona tutkimuksessani toimi yläkoulun yhdeksännen luokan ruotsin oppikirjat Hallonbåt 5–6 ja På gång 3. Tutkimuksessani käytin metodina kvalitatiivista sisällönanalyysiä, mutta tutkimuksessa on myös kvantitatiivisia piirteitä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppikirjat sisältävät kysymys-, luku-, video-, peli-, käännös-, kertomus-, draama ja toistotehtäviä. Oppikirjojen välillä oli eroja suullisten tehtävien määrissä, suurin osa tehtävistä on kysymys- ja toistotehtäviä. Suurin ero oli kertomustehtävien määrässä. Tulokset osoittavat myös, että Hallonbåt 5–6 noudattaa opetussuunnitelmaa tarkemmin ja painottaa suullisia tehtäviä enemmän kuin På gång 3. Tutkimuksessa selvisi myös, että Hallonbåt 5–6 painotti ääntämisen harjoittelua enemmän kuin På gång 3.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5382]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Utvecklingen av muntliga övningar i tre läroböcker i svenska : från 1980-talet till 2020-talet
Torikka, Sara (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten suulliset tehtävät ovat kehit-tyneet ruotsin kielen oppikirjoissa 1980-luvulta 2020-luvulle. Tarkoituksena oli myös selvittää millainen painoarvo suullisella kielitaidolla ... -
Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre
Pappinen, Iida (2015)Tutkielman tarkoitus oli kartoittaa ruotsinopettajien ajatuksia ääntämisen opetuksesta lukion suulli-sella kurssilla RuB6/RuA7 – Tala och förstå bättre sekä ääntämisen osuudesta kurssin arvioinnissa. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Grammatikframställningen i nybörjarsvenska : en analys av läroböckerna Klick, Megafon och Hallonbåt
Ylinen, Sasu (2019)Uuden opetussuunnitelman myötä peruskoulun ruotsin opetus koki suuria muutoksia: kuudesta kurssista kaksi siirtyivät opetettaviksi alakoulun puolelle, mikä asettaa uusia vaatimuksia opetusmateriaaleille. Tämän Pro gradu ... -
Muntliga övningar i två läroboksserier
Kulmala, Maarit (2013) -
"Spela in och prata med din kompis" : muntliga övningar i läroboken Hallonbåt 1–2
Pihlajamäki, Netta; Tarvainen, Soili-Neea (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia suullisia tehtäviä esiintyy kuudennen luokan ruotsin kielen oppikirjassa Hallonbåt 1–2. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka paljon suullisia tehtäviä on yhteensä ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.