Conceptualizations of language expertise
Asiantuntijuudesta on tullut yhä keskeisempi käsite muuttuvassa yhteiskunnassa.
Kielenopiskelijat ja -tutkijat eivät ole käsittäneet asiantuntijuutta suoraan omaan
alaansa liittyvänä ilmiönä, mistä syystä aihetta ei ilmeisesti ole koettu tarpeelliseksi tutkia.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka Kookit-opiskelijat
merkityksellistävät kieliasiantuntijuuden käsitettä. Tutkimusaineisto kerättiin marraskuussa 2003 kyselylomakkeella, ja kyselyyn vastasi yhteensä 15 opiskelijaa, jotka opiskelivat pääaineenaan suomea tai vierasta kieltä. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen teema-analyysin avulla, jossa opiskelijoiden vastauksia verrattiin toisiinsa pyrkien näin löytämään mahdollisia yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kieliasiantuntijuus on melko monimutkainen
käsite, jonka voidaan katsoa sisältävän monenlaisia kompetensseja. Yllättävää kyllä, opiskelijat näkivät myös pedagogisen osaamisen yhtenä kieliasiantuntijuuden
osatekijänä. Itse kieliasiantuntijuus käsitettiin yleensä ottaen monipuolisena kielen hallitsemisena. Opiskelijoiden mukaan kieliasiantuntijuutta on esimerkiksi opettajilla, kirjoittajilla, kääntäjillä, tulkeilla sekä muilla kielialan ammattilaisilla. Lisäksi asiantuntijuutta löytyy kielten opiskelijoilta. Tutkimustulosten mukaan kieliasiantuntijuuden voi saavuttaa tutustumalla kohdekielen kulttuuriin tai oleskelemalla kohdekielisessä maassa. Toisaalta kieliasiantuntijuuden saavuttaminen näyttäisi vaativan erityistä kiinnostusta ja asialle omistautumista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4986]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Usability of the testing criteria for English proficiency in competence tests : assessor perceptions
Purhonen, Seija (2010)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää arvioijien näkemyksiä englannin kielen taidon arvioimiseen laadittujen näyttökriteerien käytettävyydestä hotellivirkailijan ja matkailun ohjelmapalvelujen ammattitutkinnoissa. Ilman ... -
Developing a conceptual framework : the case of MAGICC
Natri, Teija; Räsänen, Anne (Research-publishing.net, 2015)This paper reports the steps taken to develop the conceptual framework of the MAGICC project (2013), which aimed to provide action-oriented descriptions of multilingual and multicultural academic and professional communication ... -
Finnish L2 proficiency for working life : towards research-based language education and supervision practices
Lehtimaja, Inkeri; Virtanen, Aija; Suni, Minna (Fagbokforlaget, 2021)In all Nordic countries, the L2 proficiency needed at work has become a key area in the language education provided for adult immigrants. This paper is part of a series of articles that gives an overview of language policies ... -
Fysioterapeuttien itsearvioidut näkemykset taidon osaamisesta akuuttisairaalassa
Kleovoulou, Maiju (2018)Taitoa tarvitaan, kun sovelletaan tietämystä käytännössä, kuten ongelmien ratkaisussa ja teh-tävien suorittamisessa. Taidot opitaan toistojen ja harjoittelun kautta. Fysioterapeutin ydin-osaaminen kuvastaa ammatillisen ... -
Toimijuus ja asiantuntijaksi kasvaminen monimediaisessa kielenopettamisessa
Alanen, Riikka; Huhta, Ari; Taalas, Peppi; Tarnanen, Mirja; Ylönen, Sabine (AFinLa, 2011)This case study investigates the role of agency in the development of two students’ expertise during their participation in the year-long KOO-KIT program (Language Technology for Language Teachers) for pre-service language ...