dc.contributor.author | Alasalmi, Teija | |
dc.date.accessioned | 2010-04-18T11:53:47Z | |
dc.date.available | 2010-04-18T11:53:47Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23244 | |
dc.description.abstract | Asiantuntijuudesta on tullut yhä keskeisempi käsite muuttuvassa yhteiskunnassa.
Kielenopiskelijat ja -tutkijat eivät ole käsittäneet asiantuntijuutta suoraan omaan
alaansa liittyvänä ilmiönä, mistä syystä aihetta ei ilmeisesti ole koettu tarpeelliseksi tutkia.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka Kookit-opiskelijat
merkityksellistävät kieliasiantuntijuuden käsitettä. Tutkimusaineisto kerättiin marraskuussa 2003 kyselylomakkeella, ja kyselyyn vastasi yhteensä 15 opiskelijaa, jotka opiskelivat pääaineenaan suomea tai vierasta kieltä. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen teema-analyysin avulla, jossa opiskelijoiden vastauksia verrattiin toisiinsa pyrkien näin löytämään mahdollisia yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kieliasiantuntijuus on melko monimutkainen
käsite, jonka voidaan katsoa sisältävän monenlaisia kompetensseja. Yllättävää kyllä, opiskelijat näkivät myös pedagogisen osaamisen yhtenä kieliasiantuntijuuden
osatekijänä. Itse kieliasiantuntijuus käsitettiin yleensä ottaen monipuolisena kielen hallitsemisena. Opiskelijoiden mukaan kieliasiantuntijuutta on esimerkiksi opettajilla, kirjoittajilla, kääntäjillä, tulkeilla sekä muilla kielialan ammattilaisilla. Lisäksi asiantuntijuutta löytyy kielten opiskelijoilta. Tutkimustulosten mukaan kieliasiantuntijuuden voi saavuttaa tutustumalla kohdekielen kulttuuriin tai oleskelemalla kohdekielisessä maassa. Toisaalta kieliasiantuntijuuden saavuttaminen näyttäisi vaativan erityistä kiinnostusta ja asialle omistautumista. | fi |
dc.format.extent | 26 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | language expertise | |
dc.subject.other | expertise | |
dc.subject.other | proficiency | |
dc.subject.other | competence | |
dc.title | Conceptualizations of language expertise | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201004181536 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |