Brändin muutos - näkökulmia onnistuneeseen sisäiseen implementointiin
Brändi käsitteenä ei ole mikään uusi keksintö. Sen sisältö ja merkitys ovat kuitenkin viime vuosina muuttuneet merkittävästi. Brändi voidaankin nyt entistä vahvemmin nähdä osana yrityksen aineetonta pääomaa ja yrityksen kilpailuedun lähteenä. Tässä työssä tutkittiin sitä, mitä tulisi huomioida onnistuneessa brändin sisäisessä implementoinnissa käyttäen interdisiplinääristä lähestymistapaa. Brändin implementoinnin onnistumiseen vaikuttavia syitä
pyritään löytämään niin brändin määrittely – kuin sen käytäntöönpanovaiheista. Erityisesti tarkasteltiin brändiviestinnän luonnetta ja merkitystä brändin muutosprosessin osana.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta täydennettynä määrällisellä esimerkillä yrityksestä
Landis+Gyr. Tutkimusstrategiana oli kyselytutkimus, jota täydennettiin tutkijan henkilökohtaisten
tunteiden kuvauksella personal experience -metodia käyttäen. Työn ensimmäisessä vaiheessa luotiin
brändin implementoinnin viitekehys niin sanottu bränditimantti, jota sovellettiin esimerkki-yrityksen
brändin muutoksen tarkasteluun. Bränditimantin ulottuvuuksiksi määriteltiin brändi, brändi-identiteetti,
maine, imago, organisaation identiteetti ja kulttuuri/arvot. Työn toisessa vaiheessa kirjoitettiin ylös
henkilökohtaiset kokemukset. Kolmannessa vaiheessa tarkasteltiin esimerkkiyrityksen brändin
implementointia kahden kyselytutkimuksen avulla. Työn neljännessä vaiheessa kysely-tutkimuksen
tuloksia analysoitiin sisällön erittelyllä ja tilastollisin menetelmin.
Tulokset osoittivat, että brändin muutos esimerkkiyrityksessä oli onnistunut kohtuullisen hyvin.
Riittävällä ja oikea-aikaisella brändiviestinnällä oli merkittävä vaikutus implementoinnin onnistumiseen.
Lisätyötä vaadittaisiin brändin arvojen näkyviksi tekemisessä ja organisaation työskentelyn
ohjaamisessa tukemaan näitä arvoja. Ainutlaatuinen yrityskulttuuri on ainoa keino toimittaa brändin
ainutlaatuiset arvot yhdenmukaisesti kaikkialla. Näin ollen voidaan todeta, että on tärkeää huomioida
bränditimantin kaikki osat brändin määrittelyvaiheessa, jotta brändin implementointi ja brändilupauksen
toteuttaminen asiakkaille onnistuisivat mahdollisimman hyvin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
Brandstack, Taina (2020)Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median ... -
Brändin ja kuluttajan välinen suhde digitaalisissa kuluttajapalveluissa
Paananen, Tiina (2021)Kuluttajien brändikäsityksissä on tapahtunut muutos pitkällä aikavälillä. Brändi ei ole ainoastaan väri tai symboli, vaan kuluttajan ja brändin välille on tutkimuksissa havaittu voivan syntyä ihmisten välistä suhdetta ... -
Muuttuvia mielikuvia : taidekokoelma yrityskuvan ja brändin rakennusaineena
Luukkanen-Hirvikoski, Teija (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
"Mitä me oikeastaan ollaan?" : identifikaation, organisaatioidentiteetin ja brändin kolmiyhteys helsinkiläisen urheiluseuran kontekstissa.
Jousi, Julius (2018)Osana yleisempiä yhteiskunnallisia muutoksia, urheiluseurojen toimintaympäristö on ollut viimeisten vuosikymmenten aikana murroksessa. Yksi näistä muutoksista koskee ihmisten henkilökohtaisia yhteisösiteitä. Seurat eivät ...