Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning
Oppimisstrategiat ovat olennainen osa vieraan kielen omaksumista, ja ne ovat jo pitkään
olleet laajan tutkimuksen kohteena. Sanaston oppiminen nähdään yhä tärkeämpänä osana
kielitaitoa ja koulujen opetusohjelmaa, minkä vuoksi sanaston oppimisstrategiat ovat kasvava
tutkimuskohde kielitieteessä. Suuri osa uusien sanojen oppimisesta on kuitenkin oppilaiden
omalla ajalla tapahtuvaa itsenäistä työskentelyä, ja tutkimus oppilaiden omista käsityksistä eri
strategioiden käytöstä ja tehokkuudesta on ollut vähäisempää. Tämä kandidaatin tutkielma
keskittyi selvittämään, millaisia strategioita lukion 1. vuoden opiskelijat käyttävät
opiskellessaan sanastoa itsenäisesti, kuinka sitoutuneita he ovat sanaston laajentamiseen
ajallisesti ja tavoitteellisesti katsottuna, ja mikä heidän mielestä on koulun panos strategioiden
opettamisessa.
Aineisto kerättiin kvalitatiivisia teemahaastatteluita sekä kvantitatiivista web-kyselyä
käyttäen, ja kaikki tutkimukseen osallistuneet henkilöt olivat Jyväskylän Lyseon lukion 1.
vuoden opiskelijoita. Tulokset osoittavat, että opiskelijat käyttivät tiettyjä, lähinnä
kognitiivisia ja muististrategioita itsenäisessä opiskelussa, vaikka kokivatkin niiden opetuksen
koulussa olleen hyvin vähäistä. Opiskelijoiden käsitykset eri keinojen tehokkuudesta olivat
usein ristiriidassa heidän käyttämiensä strategioiden kanssa. Tavoitteiden asettaminen
sanaston oppimiseen oli yleistä, joskin jako koulun sisälle ja sen ulkopuolelle rajoittuviin
tavoitteisiin oli osallistuneiden kesken ilmeinen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students
Mäkinen, Leni (2019)Sanaston asema kielten oppimisen ja opetuksen tutkimuksessa on vahvistunut 1980-luvulta lähtien. Sanasto muodostaa ison osan kielitaidosta ja tutkijat ovat sitä mieltä, että sanaston oppimiseen tarvitaan ainakin osittain ... -
Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students
Kovanen, Mariaana (2014)Tämän Pro gradu-tutkielman ensisijainen tarve oli lisätä opettajien ja oppilaiden tietoisuutta sanaston oppimisstrategioiden hyödyistä. Lisäksi koin, että tutkielmani toisi lisää tietoa suomalaisten lukiolaisten strategioiden ... -
Assessing the metacognitive reading awareness of Finnish high school students
Hokkanen, Jere (2015)Kyky lukea akateemisia tekstejä englannin kielellä on entistä tärkeämpi taito kolmannen asteen koulutuksessa. Pohja tälle taidolle muodostuu toisen asteen koulutuksessa, eli useimmiten lukiossa. Toisen kielen – useimmiten ... -
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ... -
Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language
Marttinen, Marika (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.