Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning
Abstract
Oppimisstrategiat ovat olennainen osa vieraan kielen omaksumista, ja ne ovat jo pitkään
olleet laajan tutkimuksen kohteena. Sanaston oppiminen nähdään yhä tärkeämpänä osana
kielitaitoa ja koulujen opetusohjelmaa, minkä vuoksi sanaston oppimisstrategiat ovat kasvava
tutkimuskohde kielitieteessä. Suuri osa uusien sanojen oppimisesta on kuitenkin oppilaiden
omalla ajalla tapahtuvaa itsenäistä työskentelyä, ja tutkimus oppilaiden omista käsityksistä eri
strategioiden käytöstä ja tehokkuudesta on ollut vähäisempää. Tämä kandidaatin tutkielma
keskittyi selvittämään, millaisia strategioita lukion 1. vuoden opiskelijat käyttävät
opiskellessaan sanastoa itsenäisesti, kuinka sitoutuneita he ovat sanaston laajentamiseen
ajallisesti ja tavoitteellisesti katsottuna, ja mikä heidän mielestä on koulun panos strategioiden
opettamisessa.
Aineisto kerättiin kvalitatiivisia teemahaastatteluita sekä kvantitatiivista web-kyselyä
käyttäen, ja kaikki tutkimukseen osallistuneet henkilöt olivat Jyväskylän Lyseon lukion 1.
vuoden opiskelijoita. Tulokset osoittavat, että opiskelijat käyttivät tiettyjä, lähinnä
kognitiivisia ja muististrategioita itsenäisessä opiskelussa, vaikka kokivatkin niiden opetuksen
koulussa olleen hyvin vähäistä. Opiskelijoiden käsitykset eri keinojen tehokkuudesta olivat
usein ristiriidassa heidän käyttämiensä strategioiden kanssa. Tavoitteiden asettaminen
sanaston oppimiseen oli yleistä, joskin jako koulun sisälle ja sen ulkopuolelle rajoittuviin
tavoitteisiin oli osallistuneiden kesken ilmeinen.
Main Authors
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2009
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905071546Käytä tätä linkitykseen.
Language
English