University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Assessing the metacognitive reading awareness of Finnish high school students

Thumbnail
View/Open
666.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hokkanen, Jere
Date
2015
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Kyky lukea akateemisia tekstejä englannin kielellä on entistä tärkeämpi taito kolmannen asteen koulutuksessa. Pohja tälle taidolle muodostuu toisen asteen koulutuksessa, eli useimmiten lukiossa. Toisen kielen – useimmiten siis englannin – opetussuunnitelman neljäs kurssi keskittyy lukustrategioiden opettamiseen. Lukustrategioita opetetaan, koska niillä on tutkitusti merkitystä etenkin haastavissa toisen kielen teksteissä, joita oppilaat tulevat kohtaamaan. ”Strategia” ymmärretään usein tietoiseksi prosessiksi, jossa lukija on tietoinen käyttäessään strategiaa. Tietoisuuden ollessa mukana puhutaan metakognitiivisista lukustrategioista. Näiden strategioiden käyttöön on luotu kysely, jota tämä tutkimus soveltaa. Tässä tutkimuksessa kysely teetettiin keskisuomalaisen lukion oppilailla. Oppilaat edustivat eri ikäryhmiä: kolmatta kurssia käyviä (N=19) ja kuudetta kurssia käyviä (N=22). Oppilaat vastasivat kyselyyn, jossa he arvioivat omien metakognitiivisten lukustrategioidensa käyttöä. Tämän lisäksi kysyttiin ikää, sukupuolta, äidinkieltä, päivittäistä lukemisen määrää ja mahdollisia jatko-opintohaaveita. Tarkoituksena oli analysoida oppilaiden suosimia strategioita ja tutkia esiintyykö kahden ryhmän välillä eroja. Myös jatko-opintohaaveiden oletettiin vaikuttavan, sillä huonommin lukevat oppilaat tuskin haluavat jatkaa opintojaan. Sukupuoli otettiin mukaan analyysiin, sillä Suomessa sukupuolten välillä on havaittu merkittäviä eroja lukutaidon ja lukutottumusten osalta. Kahden eri ryhmän välillä ei havaittu merkittävää eroa, mikä voi viitata siihen, että lukustrategioita opetetaan tasaisesti lukion aikana. Motivaatiossa jatko-opintoihin ei kyetty löytämään eroja, sillä kaikki oppilaat pyrkivät jatkamaan opintojaan. Sukupuolten välillä havaittiin eroja: naispuoliset oppilaat omasivat suuremman tietoisuuden lukustrategioista, mutta ero tietoisuudessa ei ollut tutkimuksen pohjalta niin suuri, kuin se oli 15-vuotiaiden Pisa-testeissä. Tutkimuksen suppeuden vuoksi lisätutkimuksia vaaditaan tämän tutkimuksen pohjalta. ...
Keywords
Metacognition Reading High School EFL Reading Strategies Metacognitive MARSI Gender Differences Secondary to Tertiary
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506012121

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4198]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools 

    Tamminen, Tuulia (2021)
    Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ...
  • Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning 

    Leppänen, Jenni; Määttä, Liisa (2009)
         Oppimisstrategiat ovat olennainen osa vieraan kielen omaksumista, ja ne ovat jo pitkään olleet laajan tutkimuksen kohteena. Sanaston oppiminen nähdään yhä tärkeämpänä osana kielitaitoa ja koulujen opetusohjelmaa, ...
  • Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language 

    Marttinen, Marika (2008)
  • The power of assessment : What (dis)empowers students in their EFL assessment in a Finnish upper secondary school? 

    Pollari, Pirjo (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2017)
    Assessment wields a great deal of power over students. Yet, there is little research on how students, either in general or as individuals, experience assessment. Therefore, this study aimed to explore what disempowers or ...
  • Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students 

    Rautiainen, Miika (2015)
    Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre