Assessing the metacognitive reading awareness of Finnish high school students
Kyky lukea akateemisia tekstejä englannin kielellä on entistä tärkeämpi taito kolmannen asteen koulutuksessa. Pohja tälle taidolle muodostuu toisen asteen koulutuksessa, eli useimmiten lukiossa. Toisen kielen – useimmiten siis englannin – opetussuunnitelman neljäs kurssi keskittyy lukustrategioiden opettamiseen. Lukustrategioita opetetaan, koska niillä on tutkitusti merkitystä etenkin haastavissa toisen kielen teksteissä, joita oppilaat tulevat kohtaamaan. ”Strategia” ymmärretään usein tietoiseksi prosessiksi, jossa lukija on tietoinen käyttäessään strategiaa. Tietoisuuden ollessa mukana puhutaan metakognitiivisista lukustrategioista. Näiden strategioiden käyttöön on luotu kysely, jota tämä tutkimus soveltaa.
Tässä tutkimuksessa kysely teetettiin keskisuomalaisen lukion oppilailla. Oppilaat edustivat eri ikäryhmiä: kolmatta kurssia käyviä (N=19) ja kuudetta kurssia käyviä (N=22). Oppilaat vastasivat kyselyyn, jossa he arvioivat omien metakognitiivisten lukustrategioidensa käyttöä. Tämän lisäksi kysyttiin ikää, sukupuolta, äidinkieltä, päivittäistä lukemisen määrää ja mahdollisia jatko-opintohaaveita. Tarkoituksena oli analysoida oppilaiden suosimia strategioita ja tutkia esiintyykö kahden ryhmän välillä eroja. Myös jatko-opintohaaveiden oletettiin vaikuttavan, sillä huonommin lukevat oppilaat tuskin haluavat jatkaa opintojaan. Sukupuoli otettiin mukaan analyysiin, sillä Suomessa sukupuolten välillä on havaittu merkittäviä eroja lukutaidon ja lukutottumusten osalta.
Kahden eri ryhmän välillä ei havaittu merkittävää eroa, mikä voi viitata siihen, että lukustrategioita opetetaan tasaisesti lukion aikana. Motivaatiossa jatko-opintoihin ei kyetty löytämään eroja, sillä kaikki oppilaat pyrkivät jatkamaan opintojaan. Sukupuolten välillä havaittiin eroja: naispuoliset oppilaat omasivat suuremman tietoisuuden lukustrategioista, mutta ero tietoisuudessa ei ollut tutkimuksen pohjalta niin suuri, kuin se oli 15-vuotiaiden Pisa-testeissä. Tutkimuksen suppeuden vuoksi lisätutkimuksia vaaditaan tämän tutkimuksen pohjalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ... -
Vocabulary learning strategies : a study on Finnish first-year high school students’ independent vocabulary learning
Leppänen, Jenni; Määttä, Liisa (2009)Oppimisstrategiat ovat olennainen osa vieraan kielen omaksumista, ja ne ovat jo pitkään olleet laajan tutkimuksen kohteena. Sanaston oppiminen nähdään yhä tärkeämpänä osana kielitaitoa ja koulujen opetusohjelmaa, ... -
Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language
Marttinen, Marika (2008) -
The power of assessment : What (dis)empowers students in their EFL assessment in a Finnish upper secondary school?
Pollari, Pirjo (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2017)Assessment wields a great deal of power over students. Yet, there is little research on how students, either in general or as individuals, experience assessment. Therefore, this study aimed to explore what disempowers or ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.