Liiketoimintamallit elektronisessa liiketoiminnassa
Authors
Date
2006Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
Tässä tutkielmassa käsitellään liiketoimintamallien merkitystä elektronisessa
liiketoiminnassa. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymyksiin, mikä on liiketoimintamalli,
millaisia liiketoimintamalleja elektronisessa liiketoiminnassa
käytetään ja kuinka liiketoimintamallit vaikuttavat yrityksen liiketoimintaan.
Liiketoimintamallien merkitykseen on perehdytty alan kirjallisuuden, artikkeleiden
ja tutkimusten avulla. Tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoimintamallein
merkityksestä ja ulottuvuuksista aiemmin julkaistuun aineistoon
perehtyen.
Elektronisen liiketoiminnan merkitys on kasvanut voimakkaasti viimeisen vuosikymmenen
aikana. Elektroniseen liiketoimintaan ja liiketoimintamalleihin
kohdistetaan entistä enemmän odotuksia. Tämän vuoksi liiketoimintamallin
käsitteistön ja merkityksen ymmärtäminen on yritysten menestymisen kannalta
ensiarvoisen tärkeää. Internet-teknologian ja elektronisen liiketoiminnan kehittyminen
ovat altistaneet myös liiketoimintamallit muutoksille. On syntynyt kokonaan
uusia elektronisessa ympäristössä hyödynnettäviä liiketoiminta- ja ansaintamalleja,
joihin perehdytään tässä tutkielmassa tarkemmin. Liiketoimintamallilla
on nähty olevan voimakas vaikutus mm. yrityksen arvonluomiseen ja
organisaation johtamiseen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalinen media liiketoiminnassa : case Trainer4You
Innanen, Mika (2013)Tämä tutkimus käsittelee sosiaalista mediaa hyvinvointialan yrityksen liiketoiminnassa. Tutkimus on sekä itsessään arvokas tapaustutkimus (intrinsic case study) että välineellinen (instrumental case study). Tutkimuksen ... -
Evaluation of business model tool benefits in the management of digitalization in small companies
Anttonen, Mikko (2018)Digitalisaatio on muuttanut liiketoimintaa maailmanlaajuisesti, ja digitaaliteknologiat vaikuttavat myös kilpailuvoimiin. Digitaaliteknologiat toisaalta myös tukevat yritysten sopeutumista, ja ne ovat osa arvon luonti ja ... -
Pienen toimijan liiketoimintamahdollisuudet musiikin alalla
Jäntti, Jussi (2010)Musiikki on maailmanlaajuisesti kymmenien miljardien arvoista liiketoimintaa. Viimeisen vuosikymmenen ajan musiikin ala on kohdannut uusia haasteita johtuen korvaavista tuotteista sekä teknologisesta kehityksestä. Teknologinen ... -
Tuottoisan liiketoimintamallin implementoiminen esports-organisaatiossa
Porki, Panu (2020)Tämä tutkimus analysoi esports-organisaatioiden hyväksikäyttämiä liiketoimintamalleja. Esports on urheilun sekä kilpailemisen muoto, jossa kilpailullinen videopelaaminen on organisoitu sekä kaupallistettu urheilun ...