Evaluation of business model tool benefits in the management of digitalization in small companies
Digitalisaatio on muuttanut liiketoimintaa maailmanlaajuisesti, ja digitaaliteknologiat vaikuttavat myös kilpailuvoimiin. Digitaaliteknologiat toisaalta myös tukevat yritysten sopeutumista, ja ne ovat osa arvon luonti ja arvolupausta. Teknologioiden hyöty liiketoiminnalle on todistettu, mutta hyötyjen saavuttaminen vaatii hyvää johtamista ja liiketoiminnan ja teknologioiden yhteensovittamista. Suomalaisten yritysten edellytykset digitaaliseen toimitaan ovat erinomaiset. Mahdollisuuksia ei kuitenkaan olet täysin hyödynnetty, ja tämä liittyy osaltaan johtamisen haasteisiin. Yrityksille voisikin olla hyöty erilaisista, johtamista tukevista työkaluista. Tässä tutkimuksessa selvitettiin yhden liiketoimintamalliin pohjaavan työkalun mahdollisuuksia tuke pienten yritysten digitalisaation johtamista. Liiketoimintamalli on yksinkertaistettu kuvaus yrityksen toiminnasta, ja työkalua puolestaan voidaan käyttää analysointiin, viestintään ja suunnitteluun. Tämän tutkimuksen päätuloksina havaittiin, että yritysten haasteet digitalisaatiossa keskittyvät teknologioiden suunnitteluun osana liiketoimintaa ja niiden hyötyjen arviointiin. Työkalu voisikin siis tukea yrityksiä monella tavalla digitalisaatiossa. Tutkimuksessa todettiin myös, että vaikka yritykset ovat luoneet hyvän digitaalisen perustan, eri suurimmalla osalla ollut selkeitä suunnitelmia kehittyä edelleen. Tämä taustalla oli hyvä liiketoiminnallinen tilanne, mikä pitkällä tähtäimellä voi johtaa ongelmiin. Digitaalisilla markkinoilla kilpailutilanne voi muuttua nopeasti, ja ilman pitkäjänteistä kehittämistä yrityksen kyky sopeutua muutoksiin ei välttämättä ole riittävällä tasolla.
...
Digitalization is changing the business globally, and digital technologies affect the competitive forces that affect the company. However, digital technologies also support the adaptation and they are part of value capture and value proposition. Technology business benefits are evident, although, this requires good management of the technological capabilities and business-technology alignment. Finnish companies have excellent premises for digital business. However, application of technologies is challenging. Partly this is because lack management capabilities which affect many other things. Thus, tools that would support the management could help the companies in digitalization. Consequently, this study was set up to evaluate the potential of the business model tool to support the management of digitalization in small companies. Business model is a simplification of the how the company works, and the business model tool supports analysis, communication, and planning which are all required for managing the company strategically. On the other hand, the main problem the companies had in this study were the ability to plan the technology investments as part of the business and in the evaluation of the benefits. Thus, business model tool could support the companies with their challenges. Interestingly, it was also discovered that one major barrier of the digitalization was the lack of competitive pressure. All companies had developed basic repertoire of digital solutions, however, without long term planning and development of the capabilities, adaptation to changes, that in digital world can happen very suddenly, can be challenging.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Adoption of digital innovations in rural enterprises during COVID-19
Räisänen, Jaana; Tuovinen, Tero (Routledge, 2022)The COVID-19 pandemic has rapidly affected the operating conditions of enterprises. Traditional customers and operational models are changing radically in the short term. Digitalisation and digital methods provide an ... -
Competitive advantage from sustainability marketing of bio-based products : a multiple case study of three sustainable chemical companies’ sustainability marketing
Rasa, Suvi (2018)Tutkimus keskittyy kestävyysmarkkinoinnin mahdollisuuksiin tuoda kilpailuetua uusille biotuotteille eli biomateriaaleille ja –kemikaaleille. Kestävyysmarkkinointia tutkitaan yritysmarkkinoinnin kontekstissa. Tutkimuksen ... -
Sustainability Strategy and Competitive Advantage : Case Study from the Construction Industry
Vilhomaa, Iris (2021)Lately, it has become more and more common for companies to be involved in finding solutions and implementing practices to concerning global public goods, such as pollution and climate change (Kaul et al. 1999, 2003). As ... -
Streaming wars : competitive dynamics in the online video streaming industry
Rajala, Janne; Korhonen, Aleksi (2020)Digitalisaation ja teknologinen kehitys on muuttanut maailmaa viime vuosikymmenien aikana. Muutokset ovat vaikuttaneet kuluttajakäyttäytymiseen sekä luonut uusia, dynaamisempia markkinoita. Lopputuloksena kilpailu on ... -
Digital marketing communication strategies in micro social enterprises
Hollen, Chinara (2018)Micro social enterprises play an important role in our society. Therefore, understanding how they utilize digital marketing in today’s highly competitive environment becomes vital. The author wanted to fill the gap in the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.