Sosiaalinen media liiketoiminnassa : case Trainer4You
Abstract
Tämä tutkimus käsittelee sosiaalista mediaa hyvinvointialan yrityksen liiketoiminnassa. Tutkimus on sekä itsessään arvokas tapaustutkimus (intrinsic case
study) että välineellinen (instrumental case study). Tutkimuksen tulkinnoissa
huomioitiin konteksti pyrittäessä ymmärtämään ja kuvaamaan itse tapausta.
Tutkittavaa ilmiötä eli sosiaalisen median hyödyntämistä liikunta-alan yrityksen liiketoiminnassa tutkittiin haastatteluilla. Haastattelut kerättiin neljältä kouluttautujalta ja neljältä tutkittavan tapauksen avainhenkilöltä. Haastatteluaineistoa lähestyttiin teemahaastatteluna ja sen analysoinnissa sovellettiin temaattista aineiston analyysitapaa. Sosiaalisella medialla tarkoitetaan tässä tutkielmassa kaikkia sosiaalisen median rakenteita kuten blogit, keskustelupalstat,
twitter, Facebook. Sosiaalista mediaa tarkastellaan sekä tapausyrityksen asiakkaiden näkökulmasta että yrityksen avainhenkilöiden näkökulmasta, koska pyrittiin saamaan kokonaisvaltaista kuvaa sosiaalisesta mediasta asiakkuuden
hallinnassa ja tapausyrityksen liiketoiminnassa. Lisäksi kiinnitettiin huomiota
sosiaalisen median mahdollisuuksiin tapausyrityksen liiketoimintamallien kehittämisessä. Tutkimus osoittaa, että yritys Trainer4Youn toimipisteessä sosiaalista mediaa hyödynnetään lähinnä blogien ja Facebook-tiedottamisen avulla.
Tapausorganisaation liiketoimintamallin kehittäminen sosiaalista mediaa hyödyntämällä on suunnitteluvaiheessa. Tutkittavassa tapauksessa kaikki haastateltavat asiakkaat olivat naisia ja edustivat suhteellisen nuorta ikäpolvea. Sen
sijaan yrityksen avainhenkilöt olivat miehiä. Tutkimuksessa esitellään tyypillinen sosiaalisen median kautta saavutettava hyvinvointialan asiakaskunta, joiden kertomuksissa korostuu sosiaalisen median käytön yhteisöllisyys mutta
myös yksilöllisyys. Liiketoiminnan kehittäminen vanhempien ikäluokkien ja
miesten saavuttamiseksi sosiaalisen median avulla ja liiketoimintamallin kehittäminen sosiaalista mediaa hyödyntämällä nousi esille tapausyrityksen tulevaisuuden haasteena. Sosiaalinen media soveltuu tämän tutkimuksen perusteella
hyvin hyvinvointialan yrityksen koulutuksen kanavaksi ja toiminnan kehittämiseen. Liiketoimintamallin kehittäminen sosiaalisen median avulla edellyttäisi
kuitenkin sekä aikaa että rahoituksen järjestymistä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804162085Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish