Pienen toimijan liiketoimintamahdollisuudet musiikin alalla
Musiikki on maailmanlaajuisesti kymmenien miljardien arvoista liiketoimintaa. Viimeisen vuosikymmenen ajan musiikin ala on kohdannut uusia haasteita johtuen korvaavista tuotteista sekä teknologisesta kehityksestä. Teknologinen kehitys on johtanut uusien liiketoimintamallien kehittymiseen ja kulutustottumusten muutoksiin. Muutoksen keskellä mallit ovat vasta muotoutumassa ja vielä ei tiedetä millaisten mallien varaan ala tulee jatkossa rakentumaan.
Tyypillisesti musiikkialaa ovat hallinneet suuret levy-yhtiöt ja myös tutkimus on perinteisesti keskittynyt tarkastelemaan alaa ja sen ilmiöitä suurten toimijoiden näkökulmasta. Toimialalla on suurien toimijoiden lisäksi myös lukuisia pienempiä toimijoita, joilla on oma merkittävä roolinsa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan näiden pienten toimijoiden liiketoimintamahdollisuuksia musiikin muuttuvassa toimintaympäristössä. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena on analysoida alan pienen yrityksen liiketoimintamallia, kartoittaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä luoda toimintaehdotuksia liiketoimintamallin kehittämiseksi. Jotta tämä olisi mahdollista, tulee musiikki- ja kulttuuriteollisuus yleisemminkin tarkastelun alle.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tapauksena oli jyväskyläläinen ohjelmatoimisto Kumina Music Oy. Aineisto kerättiin yrittäjiltä avoimin haastatteluin. Lisäksi haastateltiin musiikkialan eri asiantuntijoita kirjallisuudesta saatua tietoa tukemaan.
Tutkimustulosten perusteella pienten toimijoiden mahdollisuuksia on lukuisasti, mutta niiden hyödyntäminen on kuitenkin haastavaa. Oikoreittejä ei ole olemassa, vaan tulevaisuudessa menestyäkseen pienten toimijoiden on kiinnitettävä huomiota yrittäjämäiseen toimintaan sekä perinteisiin liiketoimintaan liittyviin tekijöihin, kuten asiakaslähtöisyyteen, informaation hankintaan, verkostoitumiseen, oman ammattitaidon kehittämiseen ja toiminnan suunniteluun.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Co-evolution between streaming and live music leads a way to the sustainable growth of music industry : Lessons from the US experiences
Naveed, Kashif; Watanabe, Chihiro; Neittaanmäki, Pekka (Elsevier Ltd., 2017)While digitization of music, particularly streaming services, has gained increasing popularity, it has also led to a steady decline in the revenues of recorded music industry. This is causing strong concern regarding a ... -
Evaluation of business model tool benefits in the management of digitalization in small companies
Anttonen, Mikko (2018)Digitalisaatio on muuttanut liiketoimintaa maailmanlaajuisesti, ja digitaaliteknologiat vaikuttavat myös kilpailuvoimiin. Digitaaliteknologiat toisaalta myös tukevat yritysten sopeutumista, ja ne ovat osa arvon luonti ja ... -
Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi
Ropponen, Sirja (2023)Englanti koetaan monesti niin sanottuna pääkielenä, minkä vuoksi muunkielistä musiikkia voi lähtö-kohtaisesti olla haastavampaa markkinoida, etenkin kansainvälisesti. Kuitenkin suhteessa marginaalinen kieli voi menestyä ... -
SaaS-liiketoimintamallin haasteet ja edut
Toikkanen, Tatu (2020)Tutkielma esittelee Software as a Service (SaaS) -liiketoimintamallin haasteita ja etuja, sekä lopuksi onnistumisen elementtejä. Aluksi käymme läpi miten SaaS poikkeaa perinteisestä lisensoidusta ohjelmistosta, jonka jälkeen ... -
Digitalisaatio liiketoimintamallin ja strategian muovaajana
Massinen, Anni (2017)Digitalisaatiosta ja sen vaikutuksista puhutaan paljon, mutta tarkempaa tutkimusta aiheesta on vielä toistaiseksi kohtalaisen niukasti. Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkitaan digitalisaation luomia vaikutuksia liiketoimi ...