Using movies in EFL teaching : the point of view of teachers

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Ruusunen, Virve
dc.date.accessioned 2011-12-16T15:41:15Z
dc.date.available 2011-12-16T15:41:15Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011121611812 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/37097
dc.description.abstract Koska kieltenoppijat ovat nykypäivänä entistä homogeenisempi ryhmä, kaivataan vieraan kielen opetukseen vaihtelevia ideoita ja opetusmetodeja. Elokuvat ovat muun muassa autenttisuutensa ja monikanavaisuutensa vuoksi hyödyllinen keino opettaa vierasta kieltä, myös englantia vieraana kielenä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset englanninopettajat käyttävät elokuvia omassa opetuksessaan ja mitä mieltä he ovat elokuvien käytöstä viidellä eri kieltenopetuksen osa-alueella: suullisen kielitaidon, kirjoittamisen, sanaston, kieliopin ja kulttuurin opettamisessa. Tutkimus toteutettiin internet-kyselynä kevään 2011 aikana. Vastaajat valittiin satunnaisesti Länsi-Suomen eri kaupungeista ja heitä lähestyttiin sähköpostitse. Vastauksia kyselyyn tuli 50 kappaletta. Vastaajat opettivat eri kouluasteilla ja he olivat myös hyvin eri-ikäisiä, joten vastaajien opetuskokemus vaihteli muutamasta vuodesta useisiin kymmeniin vuosiin. Kyselyn perusteella selvisi, että opettajat käyttävät elokuvia englannin opetuksessa etenkin kulttuurin opettamiseen. Osa vastaajista käyttää elokuvia lähes viikoittain, kun taas osa käyttää elokuvia vain muutamia kertoja vuodessa tai ei lainkaan. Elokuvien hyviksi puoliksi vastaajat nostivat niiden motivoivuuden, autenttisuuden ja vaihtelun, jota ne tuovat opiskeluun. Elokuvien käytön esteenä vastaajat näkivät tekijänoikeusasiat, elokuvien käytön aikaa vievän luonteen ja materiaalin löytämisen vaikeuden. Useat vastaajat mainitsivat, että käyttäisivät elokuvia omassa opetuksessaan mielellään enemmänkin, jos tarjolla vain olisi valmista materiaalia. Tällöin elokuvien käyttö ei vaatisi liikaa suunnittelua, vaan tarjoaisi opettajille melko vaivattoman ja opetukseen vaihtelevuutta tuovan opetusmetodin.
dc.format.extent 95 s.
dc.language.iso eng
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other EFL teaching
dc.subject.other EFL teachers
dc.subject.other movies
dc.subject.other authenticity
dc.title Using movies in EFL teaching : the point of view of teachers
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-2011121611812
dc.subject.ysa elokuvat
dc.subject.ysa kieltenopettajat
dc.subject.ysa autenttisuus
dc.subject.ysa oppimateriaali
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine englannin kieli fi
dc.date.updated 2011-12-16T15:41:15Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record