Show simple item record

dc.contributor.advisorVänttinen, Minttu
dc.contributor.authorToropainen, Nea
dc.date.accessioned2024-12-16T06:53:26Z
dc.date.available2024-12-16T06:53:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99014
dc.description.abstractUusien opettajien taitojen työkalupakki on heidän valmistumishetkellään hyvin rajallinen ja heidän oletetaankin omaksuvan suuren määrän olennaista opetustyöhön liittyvää tietoa. Tätä tietoa ei kuitenkaan ole saatavilla heidän saamassaan koulutuksessa, vaan sitä on hankittava muilla keinoilla. On siis opetusalan tulevaisuutta ajatellen merkityksellistä tutkia töiden taitojen hankkimista muilla keinoilla. Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee suomalaisten englannin aineenopettajaopiskelijoiden näkemyksiä opetuksellisista sosiaalisen median alustoista. Tutkimus pyrkii ymmärtämään, miten opiskelijat näkevät sosiaalisen median ympäristönä, kuinka hyödyllisiä opetukselliset sosiaalisen median alustat ovat heille ja miksi näitä alustoja seurataan. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse englannin aineenopettajaopiskelijoille. Kysely pitää sisällään kysymyksiä, jotka on suunniteltu tuottamaan niin määrällisiä, kuin laadullisia tuloksia. Kysymykset koskevat näkemyksiä sosiaalisesta mediasta ympäristönä, opetuksellisten sosiaalisen median alustojen hyödyllisyyttä sekä syitä alustojen seuraamiselle. Kyselyn luonteeltaan laadulliset tulokset analysoidaan temaattista analyysiä hyödyntäen. Tutkimus ja sen analyysi osoittavat, että tutkimukseen osallistuneilla opiskelijoilla on ristiriitaisia näkemyksiä sosiaalisesta mediasta, ja he tunnistavat sen positiiviset sekä negatiiviset puolet. Vastaajat arvostavat sosiaalisen median mahdollisuuksia yhteisön rakentamiseen ja tiedon jakamiseen, mutta ovat tietoisia myös vääristä tiedoista ja muista kielteisistä vaikutuksista. Opiskelijat pitävät opetuksellisia alustoja arvokkaina ja ennen kaikkea hyödyllisinä. Opiskelijat seuraavat opetuksellisia alustoja useista syistä, joista tärkeimpiä ovat tuki, inspiraatio ja huumori. Tulosten perusteella sosiaalisen median merkitystä tulisi korostaa tulevien opettajien opinpolulla. Täten sosiaalisen median alustojen mahdollisuudet tukea ammatillista kehitystä, edistää yhteisöllisyyttä ja innostaa tulevia opettajia saadaan valjastettua hyötykäyttöön. Tuloksia ei voida yleistää pienen otannan vuoksi (n=9), mutta aihealue kaipaa kipeästi lisätutkimusta. Lisätutkimuksen avulla voitaisiin selvittää laajemmalla skaalalla tutkittua ilmiötä, eli sen yleistettävyyttä koko Suomen opetusalan laitoksilla.fi
dc.format.extent25
dc.language.isoen
dc.titleFinnish English teacher students’ perceptions of educational social media platforms
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412167832
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoopetustyö
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysoteaching profession
dc.subject.ysosocial media
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysopedagogy


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record