Show simple item record

dc.contributor.authorVirta, Mikko
dc.date.accessioned2024-12-03T06:48:13Z
dc.date.available2024-12-03T06:48:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98770
dc.description.abstractKielentutkimus videopeleissä on usein keskittynyt pelien positiiviseen rooliin kielten oppimisessa. Kun peleistä on tullut suurempia ja kunnianhimoisempia, monet niistä ovat kehittyneet fiktiivisiksi maailmoiksi, ja tämä on yleisintä roolipeleissä. Nämä maailmat pyrkivät heijastamaan oman elämämme piirteitä historiasta kulttuuriin, ja suurista yksityiskohdista myös pieniin asioihin. Jos nämä maailmat on pyritty rakentamaan oman yhteiskuntamme ja historiamme kaltaisiksi, niitä tulee olla mahdollista myös tutkia samoin metodein. Kielentutkimuksen kannalta tämä tarkoittaa mm. Pelimaailman tekstien tutki musta, merkityksen havainnointia visuaalisessa suunnittelussa, sekä kielen moninaista kirjoa pelimaail man puheessa, kirjoituksessa, tai monikielisyydessä. Tavoitteeni tutkimuksessa onkin selvittää, kuinka hyvin sovellettavissa kielentutkimus on fiktiivisiin pelimaailmoihin, niin suljetuissa konteksteissa, kuin laajemmissa mittakaavoissa pelimaailmojen sisällä. Tämä tutkimus on suoritettu sisältöanalyysin metodein, sillä se on koettu parhaaksi tavaksi tarkas tella suurta otantaa pelimaailman annista mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimukseen valittu peli on vuoden 2011 The Elder Scrolls V: Skyrim, joka on roolipelisarjan viides osa. Pelin tärkeimmät kriteerit olivat ns. “hiekkalaatikko” lähestyminen (vapaus edetä omaa tahtia), maailman perspektiivi (ensimmäinen persoona, eli hahmon silmin), sekä maailman monipuolisuus tutkimustavoitteiden kannalta, kuten esimer kiksi: Miten kieli esiintyy eri muodoissa pelin sisällä? Esiintyykö maailmassa tyylieroja pelin kirjojen sisällä? Miten pelin rotujen kulttuurierot saattavat vaikuttaa puhetyyleihin? Koska maailma on valtava, on näiden esimerkkien pystyttävä kuvastamaan omia kategorioitaan mahdollisimman hyvin. Tärkeimpänä teemana on yhdistää oikean maailman tutkimusta kielen ja tekstin esiintymisestä fiktiiviseen ympäristöön. Kielen keskeisen roolin tutkiminen näissä peliympäristöissä voi mahdollistaa pelimaailmojen laajemman tutkimisen uudenlaisesta näkökulmasta, tuoden kulttuurista lisä arvoa alalle, joka edelleen nähdään vahvasti vain viihteellisestä perspektiivistä.fi
dc.format.extent45
dc.language.isoen
dc.subject.otherfictional world study
dc.subject.othervideo game analysis
dc.subject.otherspoken languages
dc.titleText, language & literature of fictional worlds : analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412037590
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysotekstit
dc.subject.ysokirjallisuus
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysocontent analysis
dc.subject.ysotexts
dc.subject.ysoliterature
dc.subject.ysovideo games


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record