Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPeltoperä, Kaisu
dc.contributor.authorLepistö, Neija
dc.date.accessioned2024-12-03T06:42:53Z
dc.date.available2024-12-03T06:42:53Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98767
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pienten kuntien varhaiskasvatuksen johtajien kokemuksia jaetun johtajuuden toteuttamisesta kuntien varhaiskasvatusorganisaatiossa. Tutkimuksessa on tarkasteltu erityisesti, millaisia kokemuksia johtajilla on jaetun johtajuuden toteutumisesta liittyen omaan rooliinsa johtajana. Tutkimuksessa haastateltiin ryhmissä yhdeksää pienen kunnan varhaiskasvatuksen johtajaa. Tulokset analysoitiin käyttäen temaattista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksena ilmeni viisi erilaista varhaiskasvatuksen johtajan roolia jaetun johtajuuden toteuttamisessa, joihin vuorovaikutus kytkeytyi oleellisesti. Toiseksi tutkimuksessa selvisi rakenteelliset, sosiaaliseen tukeen ja johtamistaitoihin liittyvät käytänteet, jotka tukivat jaetun johtajuuden toteutumista. Kolmantena tuloksena oli jaetun johtajuuden hyödyt, joista huomattavimpia olivat johtajien ja työntekijöiden työhyvinvoinnin, sekä johtajien resurssien lisääntyminen. Neljänneksi jaetun johtajuuden toteutumisessa esiintyi organisaatioon, työntekijöihin ja muihin tekijöihin liittyviä haasteita. Näistä merkityksellisin oli päättäjien ymmärtämättömyys jaetun johtajuuden tarpeellisuudesta, joka osaltaan esti jaetun johtajuuden toteutumista. Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen eri tahoilla kaivataan lisää tietoa jaetusta johtajuudesta. Eikä sen arviointia esiintynyt. Tutkimus vahvisti jaetun johtajuuden merkityksellisyyden ja hyödyt varhaiskasvatuksen johtajille pienissä kunnissa.fi
dc.format.extent43
dc.language.isofi
dc.subject.otherjaettu johtajuus
dc.subject.othervarhaiskasvatusorganisaatio
dc.titleVarhaiskasvatuksen johtajien kokemuksia jaetun johtajuuden toteutumisesta pienten kuntien varhaiskasvatusorganisaatioissa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412037587
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysojohtaminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot