dc.contributor.advisor | Peltoperä, Kaisu | |
dc.contributor.author | Lepistö, Neija | |
dc.date.accessioned | 2024-12-03T06:42:53Z | |
dc.date.available | 2024-12-03T06:42:53Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98767 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pienten kuntien varhaiskasvatuksen johtajien kokemuksia jaetun johtajuuden toteuttamisesta kuntien varhaiskasvatusorganisaatiossa. Tutkimuksessa on tarkasteltu erityisesti, millaisia kokemuksia johtajilla on jaetun johtajuuden toteutumisesta liittyen omaan rooliinsa johtajana. Tutkimuksessa haastateltiin ryhmissä yhdeksää pienen kunnan varhaiskasvatuksen johtajaa. Tulokset analysoitiin käyttäen temaattista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni viisi erilaista varhaiskasvatuksen johtajan roolia jaetun johtajuuden toteuttamisessa, joihin vuorovaikutus kytkeytyi oleellisesti. Toiseksi tutkimuksessa selvisi rakenteelliset, sosiaaliseen tukeen ja johtamistaitoihin liittyvät käytänteet, jotka tukivat jaetun johtajuuden toteutumista. Kolmantena tuloksena oli jaetun johtajuuden hyödyt, joista huomattavimpia olivat johtajien ja työntekijöiden työhyvinvoinnin, sekä johtajien resurssien lisääntyminen. Neljänneksi jaetun johtajuuden toteutumisessa esiintyi organisaatioon, työntekijöihin ja muihin tekijöihin liittyviä haasteita. Näistä merkityksellisin oli päättäjien ymmärtämättömyys jaetun johtajuuden tarpeellisuudesta, joka osaltaan esti jaetun johtajuuden toteutumista.
Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen eri tahoilla kaivataan lisää tietoa jaetusta johtajuudesta. Eikä sen arviointia esiintynyt. Tutkimus vahvisti jaetun johtajuuden merkityksellisyyden ja hyödyt varhaiskasvatuksen johtajille pienissä kunnissa. | fi |
dc.format.extent | 43 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | jaettu johtajuus | |
dc.subject.other | varhaiskasvatusorganisaatio | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen johtajien kokemuksia jaetun johtajuuden toteutumisesta pienten kuntien varhaiskasvatusorganisaatioissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202412037587 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | johtaminen | |