Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimukseni tarkoituksena oli Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen jaetun johtajuuden kokeilun arviointi. Tutkimus keskittyi kuvailemaan, millaisia haasteita jaetun johtajuuden kokeilussa ilmeni henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kehittävän työntutkimuksen tutkimusotteen avulla arvioinnin tuloksia. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lomakekyselyä. Kyselyn aineisto oli kerätty marraskuulla 2017. Kyselyyn vastasi edustuksellisesti eri esimiesalueiden johtotiimit ja esimiesalueen eri yksiköiden henkilöstöstä sovittu edustuksellinen tiimi. Kyselyssä oli omat kysymykset tiimeille ja yksilöille. Aineistosta analysoin sisällönanalyysin avulla laadulliseen tutkimukseen sopivat avoimet kysymykset, keskittyen jaetun johtajuuden kokeilun haasteita koskeviin kysymyksiin. Tutkimusaineistosta tiimien vastauksista suurimmiksi haasteiksi nousivat esille johtajuuteen ja työn organisointiin sekä henkilöstö- ja aikaresurssiin liittyvät haasteet. Yksilövastausten analyysissä merkittävimpiä haasteita koettiin aikaresurssin organisoinnissa, työnkuviin ja vastuuseen liittyvissä kysymyksissä sekä henkilöstöresurssiin ja toimintatapoihin liittyvissä teemoissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että työn kehittäminen jaetun johtajuuden kokeilulla haastaa niin johtajuutta kuin koko henkilöstöä. Uusien toimintatapojen omaksuminen ja itsensä kehittäminen vaativat aikaa ja avointa dialogisuutta.
Asiasanat: jaettu johtajuus, pedagoginen johtajuus, varhaiskasvatus, kehittävä työntutkimus
Tutkimukseni tarkoituksena oli Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen jaetun johtajuuden kokeilun arviointi. Tutkimus keskittyi kuvailemaan, millaisia haasteita jaetun johtajuuden kokeilussa ilmeni henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kehittävän työntutkimuksen tutkimusotteen avulla arvioinnin tuloksia. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lomakekyselyä. Kyselyn aineisto oli kerätty marraskuulla 2017. Kyselyyn vastasi edustuksellisesti eri esimiesalueiden johtotiimit ja esimiesalueen eri yksiköiden henkilöstöstä sovittu edustuksellinen tiimi. Kyselyssä oli omat kysymykset tiimeille ja yksilöille. Aineistosta analysoin sisällönanalyysin avulla laadulliseen tutkimukseen sopivat avoimet kysymykset, keskittyen jaetun johtajuuden kokeilun haasteita koskeviin kysymyksiin. Tutkimusaineistosta tiimien vastauksista suurimmiksi haasteiksi nousivat esille johtajuuteen ja työn organisointiin sekä henkilöstö- ja aikaresurssiin liittyvät haasteet. Yksilövastausten analyysissä merkittävimpiä haasteita koettiin aikaresurssin organisoinnissa, työnkuviin ja vastuuseen liittyvissä kysymyksissä sekä henkilöstöresurssiin ja toimintatapoihin liittyvissä teemoissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että työn kehittäminen jaetun johtajuuden kokeilulla haastaa niin johtajuutta kuin koko henkilöstöä. Uusien toimintatapojen omaksuminen ja itsensä kehittäminen vaativat aikaa ja avointa dialogisuutta.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4764]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle
Göös, Annaleena (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatusorganisaation henkilöstön kokemuksia jaetun johtajuuden merkityksestä lasten kehityksen ja oppimisen tuelle. Tutkimukseni tarkasteli sekä ... -
Jaetun johtajuuden pelillistäminen IT-organisaatioissa
Häll, Ville (2019)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka edistää IT- organisaatiossa toimivien tiimien jaettua johtajuutta pelillistämisen avulla. Maailman muuttumisen nopeus ja teknologian kompleksisuus ovat viime ... -
Pedagogisen johtajuuden toteutuminen varhaiskasvatuksen organisaation eri toimijatasoilla : tapaustutkimus Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiosta
Kari, Minna (2012)Pedagoginen johtajuus on laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytys. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttaminen vaatii vahvaa asiantuntijuutta koko organisaatiolta. Jotta pedagogista johtajuutta voi jakaa, on tarpeen selkiyttää ... -
Johtajuuden diskurssit varhaiskasvatuksessa : valta ja vastuu johtajuuden jäsentäjinä
Fonsén, Elina; Varpanen, Jan; Kupila, Päivi; Liinamaa, Tarja (Westermarck-seura, 2021)Suomalaista varhaiskasvatusta ovat viime vuosina muokanneet monet yhteiskunnalliset ja rakenteelliset muutokset. Hallinonalan muutos opetus- ja kulttuuriministeriöön, uusi varhaiskasvatuslaki (540/2018) sekä uudet velvoittavat ... -
Pedagogisen johtajuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatusyksikön johtajien näkemyksiä Deep Talk - työyhteisön kehittämismenetelmästä
Mesiäislehto, Eveliina (2016)Mesiäislehto, Eveliina. 2016. Pedagogisen johtajuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa – Varhaiskasvatusyksikön johtajien näkemyksiä Deep Talk - työyhteisön kehittämismenetelmästä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu - tutkielma. ...