Varhaiskasvatuksen johtajien kokemuksia jaetun johtajuuden toteutumisesta pienten kuntien varhaiskasvatusorganisaatioissa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pienten kuntien varhaiskasvatuksen johtajien kokemuksia jaetun johtajuuden toteuttamisesta kuntien varhaiskasvatusorganisaatiossa. Tutkimuksessa on tarkasteltu erityisesti, millaisia kokemuksia johtajilla on jaetun johtajuuden toteutumisesta liittyen omaan rooliinsa johtajana. Tutkimuksessa haastateltiin ryhmissä yhdeksää pienen kunnan varhaiskasvatuksen johtajaa. Tulokset analysoitiin käyttäen temaattista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni viisi erilaista varhaiskasvatuksen johtajan roolia jaetun johtajuuden toteuttamisessa, joihin vuorovaikutus kytkeytyi oleellisesti. Toiseksi tutkimuksessa selvisi rakenteelliset, sosiaaliseen tukeen ja johtamistaitoihin liittyvät käytänteet, jotka tukivat jaetun johtajuuden toteutumista. Kolmantena tuloksena oli jaetun johtajuuden hyödyt, joista huomattavimpia olivat johtajien ja työntekijöiden työhyvinvoinnin, sekä johtajien resurssien lisääntyminen. Neljänneksi jaetun johtajuuden toteutumisessa esiintyi organisaatioon, työntekijöihin ja muihin tekijöihin liittyviä haasteita. Näistä merkityksellisin oli päättäjien ymmärtämättömyys jaetun johtajuuden tarpeellisuudesta, joka osaltaan esti jaetun johtajuuden toteutumista.
Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen eri tahoilla kaivataan lisää tietoa jaetusta johtajuudesta. Eikä sen arviointia esiintynyt. Tutkimus vahvisti jaetun johtajuuden merkityksellisyyden ja hyödyt varhaiskasvatuksen johtajille pienissä kunnissa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen jaetun pedagogisen johtajuuden merkitykset lautakunta-, virasto- ja päiväkotitasoisten johtajien välisissä vuorovaikutuskokemuksissa
Tuovinen, Merja (2024)Tutkimusaihe käsittelee kunnallisen varhaiskasvatuksen johtotasojen edustajien kokemuksia pedagogisesta johtajuudesta heidän välisessään vuorovaikutuksessa. Kyseistä ilmiötä on tärkeää tutkia, jotta voidaan tunnistaa niitä ... -
Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle
Göös, Annaleena (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatusorganisaation henkilöstön kokemuksia jaetun johtajuuden merkityksestä lasten kehityksen ja oppimisen tuelle. Tutkimukseni tarkasteli sekä ... -
Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa
Göös, Annaleena (2018)Tutkimukseni tarkoituksena oli Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen jaetun johtajuuden kokeilun arviointi. Tutkimus keskittyi kuvailemaan, millaisia haasteita jaetun johtajuuden kokeilussa ilmeni henkilöstön näkökulmasta. ... -
Jaetun johtajuuden pelillistäminen IT-organisaatioissa
Häll, Ville (2019)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka edistää IT- organisaatiossa toimivien tiimien jaettua johtajuutta pelillistämisen avulla. Maailman muuttumisen nopeus ja teknologian kompleksisuus ovat viime ... -
Pedagogisen johtajuuden toteutuminen varhaiskasvatuksen organisaation eri toimijatasoilla : tapaustutkimus Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiosta
Kari, Minna (2012)Pedagoginen johtajuus on laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytys. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttaminen vaatii vahvaa asiantuntijuutta koko organisaatiolta. Jotta pedagogista johtajuutta voi jakaa, on tarpeen selkiyttää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.