Liikunnan opetusryhmät yläkouluissa ja opettajien näkemykset ryhmien muodostamisesta
Palomäki, S., Vaahersola, J., & Rikkonen, T. (2024). Liikunnan opetusryhmät yläkouluissa ja opettajien näkemykset ryhmien muodostamisesta. Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettaja, 28(4), 34-36.
Julkaistu sarjassa
Liito : Liikunnan ja terveystiedon opettajaPäivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry
Monissa suomalaisissa yläkouluissa on viimeisen vuosikymmenen aikana siirrytty liikunnassa erillisryhmäopetuksesta sukupuolesta riippumattomiin sekaryhmiiin, mutta kansallisesti kattavaa tietoa liikunnan ryhmäjaoista ei ole aikaisemmin kerätty. Tutkimuksessamme selvitettiin, millaisissa ryhmissä yläkoulujen kaikille yhteistä liikuntaa opetetaan, ja millaisia näkemyksiä liikunnanopettajilla on opetusryhmien muodostamisesta ja ryhmien koosta.
Julkaisija
Liikunnan ja terveystiedon opettajat ryISSN Hae Julkaisufoorumista
2242-0134Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/244252751
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3164]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunnan opetusryhmien jakaminen ja oppilasmäärät yläkouluissa : liikunnanopettajien näkemyksiä opetusryhmien muodostamisesta
Vaahersola, Joona; Rikkonen, Toni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa ryhmissä liikunnanopetusta järjestetään suomalaisissa yläkouluissa. Tarkastelun kohteena olivat opetusryhmien koko ja jako kaikille yhteisiin sekaryhmiin sekä ... -
Hukuttaako resurssipula vesiliikunnan opetuksen yläkouluissa ja toisella asteella?
Saari, Susanna; Palomäki, Sanna; Salin, Kasper (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2022)Vuodesta 2016 uima- ja vesipelastustaidot ovat olleet ainoita liikunnan lajitaitoja, jotka on opetussuunnitelmassa erikseen mainittu. Kyseiset taidot tulee ottaa huomioon myös liikunnan arvioinnissa. (Perusopetuksen ... -
Hukuttaako resurssipula vesiliikunnan opetuksen yläkouluissa ja toisella asteella?
Saari, Susanna; Salin, Kasper; Palomäki, Sanna (Liikuntatieteellinen seura, 2021)Uinninopetuksesta löytyy mainintoja koulujen toimintakertomuksista 1950-luvulta lähtien. Yläkouluissa ja toisella asteella veteen pääsy ei kuitenkaan ole nykyisinkään itsestään selvää. -
”Joustava ryhmä, sehän on vaihtoehdoista joustavin ja silloin ei ole pakko olla koko ajan samanlaisessa ryhmässä” : yläkoulun oppilaiden näkökulma liikunnan opetusryhmien muodostamiseen
Karjalainen, Jan (2022)Yläkoulun liikunnanopetuksen perinteistä rakenteellista jakoa tyttöjen ja poikien liikuntaan on viime vuosina purettu valtakunnallisesti kiihtyvällä tahdilla. Helsinki on toiminut asiassa pioneerina, sillä se on yksi ... -
Sekaryhmät vai erillisryhmät? : yläkoululaisten toiveita koululiikunnan ryhmäjaoista
Nieminen, Aleksi (2020)Koululiikunnassa on Suomessa käytössä pääasiassa kahdenlaisia opetusryhmiä: sukupuolen mukaan jaettuja erillisryhmiä sekä sekaryhmiä. Aikaisemmin yläkouluissa erillisryhmät on määrätty käytettäväksi, mutta nykyään opetusryhmien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.