Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNousiainen, Tuula
dc.contributor.authorKantonen, Kimmo
dc.date.accessioned2024-11-29T07:12:07Z
dc.date.available2024-11-29T07:12:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98711
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia metsäympäristöjen hyödyntämisestä koulun oppimisympäristönä perusopetuksen luokilla 1–6. Näiden käsitysten ja kokemusten selvittäminen voi toimia välineenä oppilaan ja opettajan kannalta entistä motivoivampien, toimivampien ja turvallisempien oppimiskokonaisuuksia rakentamiselle metsäympäristöihin. Tutkimuksen aineistona toimivat neljänkymmenen 7. luokan oppilaan tammikuussa 2024 kokemuksistaan laatimat kirjoitelmat. Kirjoitelmat on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Aineiston keruu oli lähtökohdaltaan ongelmalähtöinen, saatujen vastausten tulkinta tehtiin aineistolähtöisesti ja tulosten esittämisessä hyödynnettiin oppimisympäristöjä käsittelevän teorian pohjalta laadittua jäsennystä. Oppilaiden kirjoitelmien perusteella näyttää siltä, että metsäympäristöjä hyödynnetään koulussa erityisesti liikunnan ja ympäristöopin oppiaineissa, joiden sisällöt painottuvat kokemuksissa toiminnasta. Oppilaiden kokemukset metsässä järjestetyistä oppitunneista olivat suurilta osin positiivisia ja toiveita metsäympäristöissä järjestettävän opetuksen lisäämisestä esitettiin kirjoitelmissa runsaasti. Erona luokkaympäristöön oppilaat näkivät mm. rauhallisuuden, mahdollisuudet liikkumiseen ja mahdollisuuden oppia luonnosta tutkimalla. Negatiivisia kokemuksia oppilaille aiheuttivat erityisesti sääolosuhteet ja rajoitukset. Tämän ja aiempien tutkimusten perusteella näyttää siltä, että metsässä järjestettävien oppituntien määrää olisi perusteltua lisätä. Oppituntien mielekkyyteen oppilaan kannalta voidaan vaikuttaa monin käytännön järjestelyin.fi
dc.format.extent64
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othermetsäpedagogiikka
dc.titleMetsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1–6 oppilaan näkökulmasta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411297533
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoalakoulu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright