Metsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1–6 oppilaan näkökulmasta
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia
metsäympäristöjen hyödyntämisestä koulun oppimisympäristönä perusopetuksen luokilla 1–6. Näiden käsitysten ja kokemusten selvittäminen voi toimia välineenä oppilaan ja opettajan kannalta entistä motivoivampien, toimivampien ja
turvallisempien oppimiskokonaisuuksia rakentamiselle metsäympäristöihin.
Tutkimuksen aineistona toimivat neljänkymmenen 7. luokan oppilaan tammikuussa 2024 kokemuksistaan laatimat kirjoitelmat. Kirjoitelmat on analysoitu
laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Aineiston keruu oli lähtökohdaltaan ongelmalähtöinen, saatujen vastausten tulkinta tehtiin aineistolähtöisesti ja tulosten
esittämisessä hyödynnettiin oppimisympäristöjä käsittelevän teorian pohjalta
laadittua jäsennystä.
Oppilaiden kirjoitelmien perusteella näyttää siltä, että metsäympäristöjä
hyödynnetään koulussa erityisesti liikunnan ja ympäristöopin oppiaineissa, joiden sisällöt painottuvat kokemuksissa toiminnasta. Oppilaiden kokemukset
metsässä järjestetyistä oppitunneista olivat suurilta osin positiivisia ja toiveita
metsäympäristöissä järjestettävän opetuksen lisäämisestä esitettiin kirjoitelmissa
runsaasti. Erona luokkaympäristöön oppilaat näkivät mm. rauhallisuuden, mahdollisuudet liikkumiseen ja mahdollisuuden oppia luonnosta tutkimalla. Negatiivisia kokemuksia oppilaille aiheuttivat erityisesti sääolosuhteet ja rajoitukset.
Tämän ja aiempien tutkimusten perusteella näyttää siltä, että metsässä järjestettävien oppituntien määrää olisi perusteltua lisätä. Oppituntien mielekkyyteen
oppilaan kannalta voidaan vaikuttaa monin käytännön järjestelyin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
Kariuki, Mira (2024)Tämän tutkimuksen avulla tarkastellaan digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään 2020 etäopetusajasta. Tutkimus käsittelee 4.-6. luokkien luokanopettajien käyttämiä toimintatapoja ja sähköisten ... -
Perusopetuksen opettajien kokemuksia ulkoilmaopetuksesta oppilaiden fyysisen aktiivisuuden edistäjänä
Nekkonen, Johanna (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa kokemusperäistä tietoa ulkoilmaopetusta tekevien opettajien kokemuksista, havainnoista ja käsityksistä ulkoilmaopetuksesta oppilaiden fyysisen aktiivisuuden edistäjänä, ja ... -
Oppilaiden kokemuksia ilmiöoppimisesta musiikin oppiaineen näkökulmasta Yhteistä virtaa -hankkeessa
Palola, Annukka (2022)Pro gradu –tutkimuksessa tarkastelen ilmiöoppimista musiikin oppiaineen näkökulmasta. Tarkoituksena oli ymmärtää ja kuvata oppilaiden kokemuksia Yhteistä virtaa -hankkeen musiikkityöpajoista. Tutkimusaineistona toimii ... -
Innostava liikuntatunti oppilaan näkökulmasta
Wirkkala, Sami (2002) -
”Meneeks tunteisiin?” : sähköisen palautteen herättämä tunne ja toiminta, oppilaan näkökulmasta
Lappalainen, Pauliina (2024)The purpose of the study was to investigate the emotions experienced by young people in the final year of comprehensive school during lessons, and particularly the kinds of feelings aroused in students by electronically ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.