dc.contributor.advisor | Nousiainen, Tuula | |
dc.contributor.author | Kantonen, Kimmo | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T07:12:07Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T07:12:07Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98711 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia
metsäympäristöjen hyödyntämisestä koulun oppimisympäristönä perusopetuksen luokilla 1–6. Näiden käsitysten ja kokemusten selvittäminen voi toimia välineenä oppilaan ja opettajan kannalta entistä motivoivampien, toimivampien ja
turvallisempien oppimiskokonaisuuksia rakentamiselle metsäympäristöihin.
Tutkimuksen aineistona toimivat neljänkymmenen 7. luokan oppilaan tammikuussa 2024 kokemuksistaan laatimat kirjoitelmat. Kirjoitelmat on analysoitu
laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Aineiston keruu oli lähtökohdaltaan ongelmalähtöinen, saatujen vastausten tulkinta tehtiin aineistolähtöisesti ja tulosten
esittämisessä hyödynnettiin oppimisympäristöjä käsittelevän teorian pohjalta
laadittua jäsennystä.
Oppilaiden kirjoitelmien perusteella näyttää siltä, että metsäympäristöjä
hyödynnetään koulussa erityisesti liikunnan ja ympäristöopin oppiaineissa, joiden sisällöt painottuvat kokemuksissa toiminnasta. Oppilaiden kokemukset
metsässä järjestetyistä oppitunneista olivat suurilta osin positiivisia ja toiveita
metsäympäristöissä järjestettävän opetuksen lisäämisestä esitettiin kirjoitelmissa
runsaasti. Erona luokkaympäristöön oppilaat näkivät mm. rauhallisuuden, mahdollisuudet liikkumiseen ja mahdollisuuden oppia luonnosta tutkimalla. Negatiivisia kokemuksia oppilaille aiheuttivat erityisesti sääolosuhteet ja rajoitukset.
Tämän ja aiempien tutkimusten perusteella näyttää siltä, että metsässä järjestettävien oppituntien määrää olisi perusteltua lisätä. Oppituntien mielekkyyteen
oppilaan kannalta voidaan vaikuttaa monin käytännön järjestelyin. | fi |
dc.format.extent | 64 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | metsäpedagogiikka | |
dc.title | Metsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1–6 oppilaan näkökulmasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202411297533 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |