Show simple item record

dc.contributor.authorSarja, Anneli
dc.contributor.authorJanhonen, Sirpa
dc.contributor.editorAarrevaara, Timo
dc.contributor.editorSaarinen, Taina
dc.date.accessioned2024-11-28T07:06:35Z
dc.date.available2024-11-28T07:06:35Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationSarja, A., & Janhonen, S. (2009). Kilpailun luomat jännitteet ja siirtymät ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehittämistyössä. In T. Aarrevaara, & T. Saarinen (Eds.), <i>Kilvoittelusta kilpailuun? : artikkelikokoelma Korkeakoulututkimuksen juhlasymposiumista 25.-26.8.2008 </i> (pp. 137-153). Koulutuksen tutkimuslaitos. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3530-6" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3530-6</a>
dc.identifier.otherCONVID_18698993
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98680
dc.description.abstractpienenemiset johtavat korkeakoulutuspaikkojen supistamiseen. Kilpailu opiskelijoista kiristyy ja pakottaa ammattikorkeakoulut kehittämään opetustaan. Ammattikorkeakoululaki edellyttää opettajia verkostoitumaan erityisesti työelämän mutta myös muiden toimijoiden kanssa. Artikkelissa esiteltävässä yläkoulun, ammattikorkeakoulun ja yliopiston oppimisverkostohankkeessa tavoitteena on ollut kehittää työelämä- ja käytäntölähtöinen ”Osallistavan mentoroinnin” opintokokonaisuus sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Tutkimus on toteutettu toiminnan teorian ja ekspansiivisen oppimisen viitekehyksessä. Se on osa valtakunnallista joustavan perusopetuksen hanketta, jossa tavoitteena on ollut koulupudokkuuden ennaltaehkäisy. Oppimisverkostohankkeen käynnistymisvaiheessa avainrooli on ollut ns. rajanylittäjäyksilöillä, jotka ovat sitoutuneet teoriaa ja empiriaa yhdistelevien toimintamallien ja -välineiden yhteiskehittelyyn. Ammattikorkeakoulun sisäiset jännitteet, esimerkiksi hallinnollisten ja opetuksellisten käytänteiden yhteismitattomuus, hidastivat alkuvaiheessa verkostoyhteistyön kehittymistä ja opiskelijoiden projektiopintoihin osallistumista. Eri organisaatioiden rajanylittäjäyksilöistä koostuvien ydinryhmien neuvottelut synnyttivät yhteisen kielen löydyttyä kehityksellisiä siirtymiä. Näitä olivat hankkeen laajeneminen, uuden koulusosionomin viran perustaminen yläkouluun ja projektiopintojen kehittely osana sosionomi (AMK) ja terveysalan (AMK) vapaaehtoisia opintoja.fi
dc.format.extent235
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherKoulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofKilvoittelusta kilpailuun? : artikkelikokoelma Korkeakoulututkimuksen juhlasymposiumista 25.-26.8.2008
dc.relation.urihttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3530-6
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKilpailun luomat jännitteet ja siirtymät ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehittämistyössä
dc.typebook part
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411287503
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-951-39-3530-6
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange137-153
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat ja Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbookPart
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoammattikorkeakoulut
dc.subject.ysokehittämisprojektit
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoverkostot
dc.subject.ysotoiminnan teoria
dc.subject.ysokehittäminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6334
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10564
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4763
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5570
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4443
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4230
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA3


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright