Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorJärvinen, Sanni-Sofia
dc.date.accessioned2024-11-15T06:09:37Z
dc.date.available2024-11-15T06:09:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98445
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia avoimissa oppimisympäristöissä toimimisesta. Varhaiskasvatuksen opettajia ja päiväkodin johtajia haastattelemalla tarkasteltiin sitä, miten avoimet oppimisympäristöt toimivat varhaiskasvatuksen arjessa ja miten avoimia oppimisympäristöjä voitaisiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten mielestä kehittää vastaamaan yhä paremmin lapsen kasvun ja kehityksen sekä henkilökunnan tarpeisiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa mukaillen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 11 varhaiskasvatuksen ammattilaista, joista kahdeksan työskenteli varhaiskasvatuksen opettajana ja kolme päiväkodin johtajana. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kahdessa helsinkiläisessä ja yhdessä vantaalaisessa päiväkodissa. Aineiston analyysissa hyödynnettiin teoriasidonnaista aineistonanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemusten avoimissa oppimisympäristöissä toimimisesta olevan ristiriitaisia. Avointen oppimisympäristöjen myönteisinä puolina nähtiin esimerkiksi viihtyvyys ja yhteisöllisyys, mutta esimerkiksi kuormittavuus sekä toimivien tilojen ja yksityisyyden puute koettiin haasteina. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset toivoisivat päiväkotien sisältävän monipuolisia tiloja, jotka vastaavat lasten ja henkilöstön tarpeisiin. Jotta tämä olisi mahdollista, tulisi varhaiskasvatuksessa toimivaa henkilökuntaa osallistaa enemmän päiväkotien suunnittelu-prosessiin.fi
dc.format.extent77
dc.language.isofi
dc.subject.otheravoimet oppimisympäristöt
dc.subject.otherhenkilöstön kokemukset
dc.titleVarhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia avoimissa oppimisympäristöissä toimimisesta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411157286
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysohenkilöstö


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot