dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Järvinen, Sanni-Sofia | |
dc.date.accessioned | 2024-11-15T06:09:37Z | |
dc.date.available | 2024-11-15T06:09:37Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98445 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia avoimissa oppimisympäristöissä toimimisesta. Varhaiskasvatuksen opettajia ja päiväkodin johtajia haastattelemalla tarkasteltiin sitä, miten avoimet oppimisympäristöt toimivat varhaiskasvatuksen arjessa ja miten avoimia oppimisympäristöjä voitaisiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten mielestä kehittää vastaamaan yhä paremmin lapsen kasvun ja kehityksen sekä henkilökunnan tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa mukaillen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 11 varhaiskasvatuksen ammattilaista, joista kahdeksan työskenteli varhaiskasvatuksen opettajana ja kolme päiväkodin johtajana. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kahdessa helsinkiläisessä ja yhdessä vantaalaisessa päiväkodissa. Aineiston analyysissa hyödynnettiin teoriasidonnaista aineistonanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemusten avoimissa oppimisympäristöissä toimimisesta olevan ristiriitaisia. Avointen oppimisympäristöjen myönteisinä puolina nähtiin esimerkiksi viihtyvyys ja yhteisöllisyys, mutta esimerkiksi kuormittavuus sekä toimivien tilojen ja yksityisyyden puute koettiin haasteina. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset toivoisivat päiväkotien sisältävän monipuolisia tiloja, jotka vastaavat lasten ja henkilöstön tarpeisiin. Jotta tämä olisi mahdollista, tulisi varhaiskasvatuksessa toimivaa henkilökuntaa osallistaa enemmän päiväkotien suunnittelu-prosessiin. | fi |
dc.format.extent | 77 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | avoimet oppimisympäristöt | |
dc.subject.other | henkilöstön kokemukset | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia avoimissa oppimisympäristöissä toimimisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202411157286 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | henkilöstö | |