Finskspråkiga talares uttal av /ʉ/ och /ʃ/ i svenskan
Kuronen, M., & Vasu, E. (2024). Finskspråkiga talares uttal av /ʉ/ och /ʃ/ i svenskan. In J. Kolu, M. Bister, E. Hänninen, E. Ikonen, S. Karhu, & S. Pirhonen (Eds.), Svenskan i Finland 20 (pp. 109-123). Itä-Suomen yliopisto. Publications of the University of Eastern Finland : reports and studies in education, humanities, and theology, 27. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5327-8
Julkaistu sarjassa
Publications of the University of Eastern Finland : reports and studies in education, humanities, and theologyToimittajat
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 Författarna
I den här artikeln undersöker vi inlärning av svåra L2-ljud, närmare bestämt L1-finska talares uttal av /ʉ/ och /ʃ/ i svenskan. /ʉ/ och /ʃ/ kan vara svåra för finskspråkiga talare, eftersom ljuden inte finns som fonem i finskan, de kan vara svåra att uppfatta och kategorisera korrekt, de är fonologiskt markerade (åtminstone /ʉ/ och [ɧ] som är den vanligaste allofonen av /ʃ/ i standardsverigesvenskan) och ortografin kan störa inlärningen av båda ljuden (t.ex. kan /ʃ/ skrivas på ett tjugotal olika sätt: stjärna, giraff, skön, schack, chef, jalusi osv.).
Julkaisija
Itä-Suomen yliopistoEmojulkaisun ISBN
978-952-61-5326-1Konferenssi
Svenskan i FinlandKuuluu julkaisuun
Svenskan i Finland 20ISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-5641
Alkuperäislähde
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5327-8Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243943585
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Rahoitusohjelmat(t)
MuutLisätietoja rahoituksesta
Undersökningen ingår i projektet Fokus på uttalsinlärningen med svenska som mål- och källspråk som finansierades av Svenska litteratursällskapet i Finland (SLS) under åren 2015–2019.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Om hur finskspråkiga och svenskspråkiga lyssnare bedömer och värderar avancerade talares uttal av finlandssvenska
Kautonen, Maria (Universitetsforlaget AS, Scandinavian University Press, 2018)Syftet med denna studie är att analysera avancerade finskspråkiga inlärares uttal av finlandssvenska i fritt tal: vilka är de svåraste inlärningsmålen i S2-uttal (andra- och främmande språk) och hurdana skillnader finns ... -
Durationsförhållandena i finskspråkiga gymnasisters uttal av L2-svenska : hur relaterar de till begripligheten?
Heinonen, Henna (Uppsala universitet, 2019) -
Inlärning av svenskans verbmorfologi, adjektivkongruens och negationens placering hos finskspråkiga högstadieelever
Paavilainen, Marika (2010) -
Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun : en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder
Hammett, Johanna (2020)Tämä tutkielma on valokuviin perustuva haastattelututkimus ruotsin kielen affordansseista suomenkielisellä paikkakunnalla. Tutkielma pohjautuu amerikkalaisen psykologin Gibsonin (1986) affordanssiteoriaan. Affordanssiteorian ... -
The impact of a short auditory training on L2 pronunciation in languages with different orthographic depth
Zetterholm, Elisabeth; Kuronen, Mikko; Nyyssönen, Valtteri (ISCA, 2021)It is sometimes assumed that the pronunciation of an L2 is more predictable and thus easier to learn if its orthography is transparent. This study aims to find out whether this assumption holds true in the first stages of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.