Finskspråkiga talares uttal av /ʉ/ och /ʃ/ i svenskan
Kuronen, M., & Vasu, E. (2024). Finskspråkiga talares uttal av /ʉ/ och /ʃ/ i svenskan. In J. Kolu, M. Bister, E. Hänninen, E. Ikonen, S. Karhu, & S. Pirhonen (Eds.), Svenskan i Finland 20 (pp. 109-123). Itä-Suomen yliopisto. Publications of the University of Eastern Finland : reports and studies in education, humanities, and theology, 27. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5327-8
Published in
Publications of the University of Eastern Finland : reports and studies in education, humanities, and theologyEditors
Date
2024Copyright
© 2024 Författarna
I den här artikeln undersöker vi inlärning av svåra L2-ljud, närmare bestämt L1-finska talares uttal av /ʉ/ och /ʃ/ i svenskan. /ʉ/ och /ʃ/ kan vara svåra för finskspråkiga talare, eftersom ljuden inte finns som fonem i finskan, de kan vara svåra att uppfatta och kategorisera korrekt, de är fonologiskt markerade (åtminstone /ʉ/ och [ɧ] som är den vanligaste allofonen av /ʃ/ i standardsverigesvenskan) och ortografin kan störa inlärningen av båda ljuden (t.ex. kan /ʃ/ skrivas på ett tjugotal olika sätt: stjärna, giraff, skön, schack, chef, jalusi osv.).
Publisher
Itä-Suomen yliopistoParent publication ISBN
978-952-61-5326-1Conference
Svenskan i FinlandIs part of publication
Svenskan i Finland 20ISSN Search the Publication Forum
1798-5641
Original source
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5327-8Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243943585
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Svenska litteratursällskapet i FinlandFunding program(s)
OthersAdditional information about funding
Undersökningen ingår i projektet Fokus på uttalsinlärningen med svenska som mål- och källspråk som finansierades av Svenska litteratursällskapet i Finland (SLS) under åren 2015–2019.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Om hur finskspråkiga och svenskspråkiga lyssnare bedömer och värderar avancerade talares uttal av finlandssvenska
Kautonen, Maria (Universitetsforlaget AS, Scandinavian University Press, 2018)Syftet med denna studie är att analysera avancerade finskspråkiga inlärares uttal av finlandssvenska i fritt tal: vilka är de svåraste inlärningsmålen i S2-uttal (andra- och främmande språk) och hurdana skillnader finns ... -
Durationsförhållandena i finskspråkiga gymnasisters uttal av L2-svenska : hur relaterar de till begripligheten?
Heinonen, Henna (Uppsala universitet, 2019) -
Inlärning av svenskans verbmorfologi, adjektivkongruens och negationens placering hos finskspråkiga högstadieelever
Paavilainen, Marika (2010) -
Användning och inlärning av svenska hos finskspråkiga gymnasister i en tvåspråkig kommun : en fallstudie om språkliga affordanser och språkattityder
Hammett, Johanna (2020)Tämä tutkielma on valokuviin perustuva haastattelututkimus ruotsin kielen affordansseista suomenkielisellä paikkakunnalla. Tutkielma pohjautuu amerikkalaisen psykologin Gibsonin (1986) affordanssiteoriaan. Affordanssiteorian ... -
The impact of a short auditory training on L2 pronunciation in languages with different orthographic depth
Zetterholm, Elisabeth; Kuronen, Mikko; Nyyssönen, Valtteri (ISCA, 2021)It is sometimes assumed that the pronunciation of an L2 is more predictable and thus easier to learn if its orthography is transparent. This study aims to find out whether this assumption holds true in the first stages of ...