Om hur finskspråkiga och svenskspråkiga lyssnare bedömer och värderar avancerade talares uttal av finlandssvenska
Kautonen, M. (2018). Om hur finskspråkiga och svenskspråkiga lyssnare bedömer och värderar avancerade talares uttal av finlandssvenska. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 2(2), 131-150. https://doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2018-02-02
Julkaistu sarjassa
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskningTekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© Universitetsforlaget AS, Scandinavian University Press, 2018.
Syftet med denna studie är att analysera avancerade finskspråkiga inlärares uttal av finlandssvenska i
fritt tal: vilka är de svåraste inlärningsmålen i S2-uttal (andra- och främmande språk) och hurdana
skillnader finns det mellan talare på olika färdighetsnivåer? Därtill undersöks om finskspråkiga lyssnare
värderar uttalet på samma sätt som svenskspråkiga lyssnare. S2-talarnas prestationer i en
monologuppgift värderas av finskspråkiga och svenskspråkiga lyssnare gällande hur bra talarna kan
segment och prosodi i finlandssvenska.
Forskning i finskspråkiga talares S2-uttal av finlandssvenska ger oss ett speciellt perspektiv på S2-
uttalsinlärning. Eftersom språken liknar varandra fonetiskt bör svårigheterna inte vara alltför stora och
inlärningen av ett inföddliknande uttal kan anses vara ett realistiskt mål. Uttalet sägs ju vara ett av de
svåraste inlärningsmålen i S2 särskilt om inlärningen inte påbörjats mycket tidigt.
Resultaten visar att S2-uttalet präglas av segmentella och prosodiska avvikelser även på de högsta
färdighetsnivåerna. Skillnaderna mellan färdighetsnivåerna är störst i segment och satsprosodi. De
svenskspråkiga lyssnarna är striktare i sina värderingar än de finskspråkiga lyssnarna. Utöver det
teoretiska värdet för S2-uttalsinlärningsmodellerna kan resultaten utnyttjas i språkundervisning och i
värdering av muntliga språkfärdigheter.
...
This study examines advanced Finnish-speaking learners’ pronunciation of Finland-Swedish in free
speech: what are the greatest difficulties in L2 (second and foreign language) pronunciation and how do
speakers on different proficiency levels differ? Furthermore, it is of interest whether Finnish-speaking
and Swedish-speaking listeners differ as pronunciation raters. The L2 speakers’ pronunciation in a
monologue task is assessed by Finnish-speaking and Swedish-speaking listeners regarding segmental and
suprasegmental features.
Research on Finnish-speakers’ L2 pronunciation of Finland-Swedish gives us an interesting perspective on
L2 pronunciation learning. Because the languages are phonetically similar, there should be no major
difficulties and learning of a native-like pronunciation can be considered a realistic goal. Pronunciation is,
however, regarded as one of the most difficult areas in L2 learning, particularly if learning has not been
started at an early stage.
Results show that L2 pronunciation is characterized by deviations in segments and prosody even on the
highest proficiency levels. Differences between the proficiency levels are greatest for segments and
sentence prosody. Swedish-speaking listeners give stricter ratings than Finnish-speaking listeners.
Besides the theoretical value for L2 pronunciation learning models, the results also benefit language
teaching and oral language skills assessment.
...
Julkaisija
Universitetsforlaget AS, Scandinavian University PressISSN Hae Julkaisufoorumista
0809-9227Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28759292
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finskspråkiga talares uttal av /ʉ/ och /ʃ/ i svenskan
Kuronen, Mikko; Vasu, Elina (Itä-Suomen yliopisto, 2024)I den här artikeln undersöker vi inlärning av svåra L2-ljud, närmare bestämt L1-finska talares uttal av /ʉ/ och /ʃ/ i svenskan. /ʉ/ och /ʃ/ kan vara svåra för finskspråkiga talare, eftersom ljuden inte finns som fonem i ... -
The impact of a short auditory training on L2 pronunciation in languages with different orthographic depth
Zetterholm, Elisabeth; Kuronen, Mikko; Nyyssönen, Valtteri (ISCA, 2021)It is sometimes assumed that the pronunciation of an L2 is more predictable and thus easier to learn if its orthography is transparent. This study aims to find out whether this assumption holds true in the first stages of ... -
Lärar-elev-interaktionen i undervisning på ett andraspråk : finskspråkiga lärares erfarenheter av undervisning i Sverige
Sutinen, Emmi (2022)Tämä tutkimus keskittyy suomea äidinkielenään puhuviin opettajiin, jotka työskentelevät tällä hetkellä opetustehtävissä Ruotsissa ja opettavat toisella kielellään eli ruotsiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ... -
The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
Rahela, Elina (2014)Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat ... -
Inlärningsmotivation och närhet till det svenskspråkiga området : studie om motivation och språkval hos sydlappländska ungdomar i Finland
Knuutila, Janne (2021)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia vaikutuksia läheisellä kohdekielisellä kielialueella on toisen kotimaisen kielen kielenoppimismotivaatioon suomalaisissa lukio-opiskelijoissa. Kohdealueena tutkimuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.