Luokanopettajaopiskelijat kielellisiä havaintojaan selittämässä
Hankala, M., Torvelainen, P., Aalto, E., Kauppinen, M., Mustonen, S., & Tarnanen, M. (2024). Luokanopettajaopiskelijat kielellisiä havaintojaan selittämässä. In M. Kivilehto, L. Lahti, T. Pitkänen, E. Pitkäsalo, & M. Tervola (Eds.), Tutkimuksellisia siltoja rakentamassa (pp. 17-44). AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2024. https://doi.org/10.30661/afinlavk.143449
Julkaistu sarjassa
AFinLA:n vuosikirjaTekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024
In light of previous research, it is important to examine class teachers’ perceptions of language so that we can develop pedagogical practices to evoke pupils’ interest and enthusiasm towards the language. In this article, we study what student teachers perceive about language and how they conceptualise their perceptions. We examined 264 student teachers’ interpretations of two sentences with different ambiguities and a nonsense sentence. The data were analysed using both theory- and data-driven qualitative content analysis. The results showed that many students already had a high level of metalinguistic competence: they perceived the ambiguity of the sentences, approached the nonsense sentence with relevant concepts and were able to explicate their linguistic deduction. However, some of the students had challenges, for example in using metalanguage, or they perceived the sentences mainly from a normative perspective. The results can be utilized in developing teaching practices in teacher education and in enhancing the language awareness of student teachers.
...
Tarkastelemme tässä artikkelissa luokanopettajaopiskelijoiden kielitiedon osaamista suomen kielen ja kirjallisuuden pedagogiikkaa käsittelevän opintojakson alussa.
• Useat luokanopettajaopiskelijat osaavat havainnoida ja käsitteellistää hyvin kielen ilmiöitä, kuten monimerkityksisyyttä.
• Osalla opiskelijoista on kuitenkin puutteita käsitteiden hallinnassa ja normatiivinen lähestymistapa kielen ilmiöiden havainnointiin.
• Opintojakson alussa toteutettavista, kielitiedon osaamista kartoittavista tehtävistä saadaan tukea opintojen yksilöllistämiseen, kuten sisältöjen eriyttämiseen.
Julkaisija
AFinLAEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-79-3Kuuluu julkaisuun
Tutkimuksellisia siltoja rakentamassaISSN Hae Julkaisufoorumista
2343-2608Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243847378
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kieli objektina : miten lapset mieltävät kielen
Dufva, Hannele; Alanen, Riikka; Aro, Mari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2003)In this article, children’s views to language are discussed. The data comes from a project called Situated metalinguistic awareness and foreign language learning. It is argued that in children’s conceptualizations, the ... -
A Dialogical Exploration of Student Teacher Reflections : From Notions of Insideness and Outsideness to Pedagogical Alongsideness
Moate, Josephine (MDPI AG, 2023)This article offers a dialogical exploration of student teachers’ reflections on notions of insideness and outsideness, the focal themes of an Erasmus+ ten-day intensive programme (IP). The arts-based, interdisciplinary ... -
Kieli-HOPS tueksi korkeakouluopiskelijan urasuunnitteluun ja opinto-ohjaukseen
Asikainen-Kunnari, Tanja; Komppa, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Kielibuusti-hankkeessa on kehitetty opinto-ohjaukseen kieli-HOPS-niminen väline, jonka avulla ja jota soveltaen korkeakoulut voivat täydentää opinto- ja uraohjaustaan kotimaisten kielten opiskeluun liittyvillä näkökulmilla. ... -
Preparing pre-service teachers for inclusive pedagogy in multilingual and multicultural settings
Aalto, Eija; Mustonen, Sanna (University of Edinburgh; Jyväskylän yliopisto; Turun yliopisto; Stockholm University, 2022) -
Monikielisyyttä ja kielitietoista pedagogiikkaa tukevaa opettajankoulutusyhteistyötä Tansaniassa
Nikula, Tarja; Aalto, Eija; Niiranen-Kilasi, Katri (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Monikielisyys ja kielitietoisuus puhuttavat Tansaniankin kouluissa ja opettajankoulutuksessa. Kerromme artikkelissa yhteistyökokemuksistamme tansanialaisten opettajankouluttajien kanssa ja vierailuistamme kouluilla. Mitä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.