dc.contributor.author | Hankala, Mari | |
dc.contributor.author | Torvelainen, Päivi | |
dc.contributor.author | Aalto, Eija | |
dc.contributor.author | Kauppinen, Merja | |
dc.contributor.author | Mustonen, Sanna | |
dc.contributor.author | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.editor | Kivilehto, Marja | |
dc.contributor.editor | Lahti, Laura | |
dc.contributor.editor | Pitkänen, Taina | |
dc.contributor.editor | Pitkäsalo, Eliisa | |
dc.contributor.editor | Tervola, Maija | |
dc.date.accessioned | 2024-11-12T13:31:10Z | |
dc.date.available | 2024-11-12T13:31:10Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Hankala, M., Torvelainen, P., Aalto, E., Kauppinen, M., Mustonen, S., & Tarnanen, M. (2024). Luokanopettajaopiskelijat kielellisiä havaintojaan selittämässä. In M. Kivilehto, L. Lahti, T. Pitkänen, E. Pitkäsalo, & M. Tervola (Eds.), <i>Tutkimuksellisia siltoja rakentamassa</i> (pp. 17-44). AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2024. <a href="https://doi.org/10.30661/afinlavk.143449" target="_blank">https://doi.org/10.30661/afinlavk.143449</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_243847378 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98335 | |
dc.description.abstract | In light of previous research, it is important to examine class teachers’ perceptions of language so that we can develop pedagogical practices to evoke pupils’ interest and enthusiasm towards the language. In this article, we study what student teachers perceive about language and how they conceptualise their perceptions. We examined 264 student teachers’ interpretations of two sentences with different ambiguities and a nonsense sentence. The data were analysed using both theory- and data-driven qualitative content analysis. The results showed that many students already had a high level of metalinguistic competence: they perceived the ambiguity of the sentences, approached the nonsense sentence with relevant concepts and were able to explicate their linguistic deduction. However, some of the students had challenges, for example in using metalanguage, or they perceived the sentences mainly from a normative perspective. The results can be utilized in developing teaching practices in teacher education and in enhancing the language awareness of student teachers. | en |
dc.description.abstract | Tarkastelemme tässä artikkelissa luokanopettajaopiskelijoiden kielitiedon osaamista suomen kielen ja kirjallisuuden pedagogiikkaa käsittelevän opintojakson alussa.
• Useat luokanopettajaopiskelijat osaavat havainnoida ja käsitteellistää hyvin kielen ilmiöitä, kuten monimerkityksisyyttä.
• Osalla opiskelijoista on kuitenkin puutteita käsitteiden hallinnassa ja normatiivinen lähestymistapa kielen ilmiöiden havainnointiin.
• Opintojakson alussa toteutettavista, kielitiedon osaamista kartoittavista tehtävistä saadaan tukea opintojen yksilöllistämiseen, kuten sisältöjen eriyttämiseen. | fi |
dc.format.extent | 375 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | AFinLA | |
dc.relation.ispartof | Tutkimuksellisia siltoja rakentamassa | |
dc.relation.ispartofseries | AFinLA:n vuosikirja | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kielitietoisuus | |
dc.subject.other | luokanopettajaopiskelija | |
dc.subject.other | metakielen hallinta | |
dc.subject.other | kielelliset havainnot | |
dc.subject.other | language awareness | |
dc.subject.other | student teachers | |
dc.subject.other | metalinguistic knowledge | |
dc.subject.other | pedagogical notions | |
dc.title | Luokanopettajaopiskelijat kielellisiä havaintojaan selittämässä | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202411127180 | |
dc.contributor.laitos | Monikielisen akateemisen viestinnän keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Centre for Multilingual Academic Communication | en |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-951-9388-79-3 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 17-44 | |
dc.relation.issn | 2343-2608 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | havainnointi | |
dc.subject.yso | kielitietoinen opetus ja kasvatus | |
dc.subject.yso | metakielet | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10746 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3999 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16486 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8856 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5797 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8802 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p37832 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p166 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.30661/afinlavk.143449 | |
dc.type.okm | A3 | |