Uskaltaisinko käyttää suomea opetuskielenä? : tapausesimerkki monikielisistä käytännöistä Helsingin yliopiston kokeilukurssilla
Fuse, R., Park, S. (2024). Uskaltaisinko käyttää suomea opetuskielenä? : tapausesimerkki monikielisistä käytännöistä Helsingin yliopiston kokeilukurssilla. Kieli, koulutus ja yhteiskunta.15(6). URN: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2024/uskaltaisinko-kayttaa-suomea-opetuskielena-tapausesimerkki-monikielisista-kaytannoista-helsingin-yliopiston-kokeilukurssilla
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaPäivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat 2024
Kansainvälisen henkilöstön paikallisen kielen oppiminen ja käyttäminen suomalaisissa korkeakouluissa on ollut esillä aiemmissa tutkimuksissa, mutta siitä ei ole juurikaan keskusteltu ei-suomenkielisten kielenkäyttäjien näkökulmasta, vaikka heidän suomen kielen käyttöään ja tarpeitaan on jo tutkittu (esim. Komppa ym. 2017; Lehtimaja ym. 2022; Nikulin 2019; Onikki-Rantajääskö 2024). Tässä artikkelissa esitellään tapausesimerkki limittäiskieleilyn ja selkojapanin käytöstä opetuksessa, ja osallistumme keskusteluun ei-suomenkielisinä opettajina.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2024/uskaltaisinko-kayttaa-suomea-opetuskielena-tapausesimerkki-monikielisista-kaytannoista-helsingin-yliopiston-kokeilukurssillaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monikieliset käytänteet korkea-asteen suomi toisena kielenä -oppituntien vuorovaikutuksessa
Heiska, Roosa (2021)Tutkielmani aiheena ovat opiskelijoiden monikieliset käytänteet korkea-asteen suomi toisena kielenä -oppitunneilla. Monikielisyys ja sen tukeminen ovat viime aikoina nousseet keskeiselle sijalle suomi toisena kielenä ... -
"Edistetään oppimista yhdessä" : opetusavustajaohjelma Helsingin yliopiston japanin kielen kursseilla
Fuse, Rie; Sosa, Sachiko (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Artikkelissa käsitellään opetusavustajien soveltamista Helsingin yliopiston japanin tunneilla. Kartoitamme opetusavustajia soveltavan opetusmenetelmän etuja ja haasteita sekä opetusavustajien itsensä että opettajien kannalta. ... -
Aineenopettajaopiskelijat rakentamassa pedagogista kielitietoa kollaboratiivisesti
Aalto, Eija (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Kielitietoinen opetus on väline kaikkien oppijoiden osallistamiseksi eri tiedonalojen oppimisprosessiin. Kielitietoisen pedagogiikan käytänteitä on tarpeen kehittää niin kentällä kuin opettajankoulutuksessakin. Kieli-ihmiset ... -
Monikielisten oppilaiden kohtaamisessa tarvitaan valmiutta muutoksille
Repo, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Tässä tutkimuksessa pyrin tuottamaan ymmärrystä siitä, miksi kielitietoisesta opetussuunnitelmasta huolimatta muutokset opettajien asenteissa, tiedoissa ja käytänteissä tapahtuvat hitaasti. Tutkimukseni ryhmähaastatteluihin ... -
Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa
Kujamäki, Marjaana (2022)Kielitietoisuuden käsite on keskeinen pedagogiikan kentällä. Peruskoulun kontekstissa opettajia pidetään oman oppiaineen kielen opettajina ja koulut nähdään monikielisinä yhteisöinä (ks. POPS 2014: 28). Myös ammatillisessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.