Monikielisyyttä ja kielitietoista pedagogiikkaa tukevaa opettajankoulutusyhteistyötä Tansaniassa
Nikula, T., Aalto, E., & Niiranen-Kilasi, K. (2024). Monikielisyyttä ja kielitietoista pedagogiikkaa tukevaa opettajankoulutusyhteistyötä Tansaniassa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 15(6). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2024/monikielisyytta-ja-kielitietoista-pedagogiikkaa-tukevaa-opettajankoulutusyhteistyota-tansaniassa
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaDate
2024Copyright
© Kirjoittajat 2024
Monikielisyys ja kielitietoisuus puhuttavat Tansaniankin kouluissa ja opettajankoulutuksessa. Kerromme artikkelissa yhteistyökokemuksistamme tansanialaisten opettajankouluttajien kanssa ja vierailuistamme kouluilla. Mitä heiltä opimme? Kontekstieroista huolimatta samankaltaisuuksia on paljon: kielitietoisen ja oppijalähtöisen pedagogiikan soveltamisessa on haasteita. Resurssipuhetta sen sijaan kuulimme vähemmän kuin Suomessa. Mieleenpainuvaa oli sekä kouluvierailujen että koulutustilaisuuksien välittämä tunne yhteisöllisyydestä.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2024/monikielisyytta-ja-kielitietoista-pedagogiikkaa-tukevaa-opettajankoulutusyhteistyota-tansaniassaPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243889052
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Miten oppikirjat tukevat oppijan kielitietoista toimintaa? : Kielitietoisuus KUPERAn arviointi- ja tutkimushankkeen oppikirja-aineistossa
Satokangas, Henri; Suuriniemi, Salla-Maaria (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA on Helsingin yliopistossa vuosina 2019–2020 toimiva hanke, joka jakautuu kahteen osaan: materiaalihankkeeseen ja arviointi- ja tutkimushankkeeseen. Molempien ... -
Kieliä vertailemalla kohti taitavampaa kielitietoista pedagogiikkaa
Tyrer, Maria; Haapanen, Katja; Aerila, Juli-Anna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Miten puheääni ja aksentit syntyvät? Mitä on puhuttu kieli, ja mikä on äänteiden rooli puheen oppimisessa? Miksi jotkin englannin kielen sanat ovat suomea ensikielenään puhuville niin vaikeita lausua? Fonetiikka tarjoaa ... -
Kielitietoisuutta ja monikielisyyttä tukevaa opettajankoulutusta kehittämässä : kokemuksia KiMo-koulutuksesta Jyväskylässä
Skinnari, Kristiina; Mård-Miettinen, Karita (Finra ry, 2020) -
Opettajaopiskelijoiden kielitoinen toimijuus monikielisten oppijoiden etäohjauksessa
Aalto, Eija; Skinnari, Kristiina; Mård-Miettinen, Karita; Siponkoski, Milka (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2022)Artikkelissa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden kielitietoista toimijuutta ohjaustilanteessa, jossa he tukevat etäyhteyksin eri-ikäisiä monikielisiä oppijoita. Ennestään tuntemattomien monikielisten oppijoiden ohjaaminen ... -
Language Reserve. Now! Follow-up on Pyykkö’s Report Multilingualism into a strength (2017) : Summary in English
Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja; Karppinen, Susanne (Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2021)