Show simple item record

dc.contributor.advisorKannel, Lassi
dc.contributor.authorHirvi, Emilia
dc.date.accessioned2024-10-29T06:40:49Z
dc.date.available2024-10-29T06:40:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97797
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko varhaiskasvatuksessa astetuilla liikkumisen edistämiseen tähtäävillä tavoitteilla ja toimenpiteillä yhteyttä lasten liikkumismahdollisuuksiin sekä suunnitelmallisempaan motoristen taitojen havainnointiin ja kehityksen tukemiseen. Aiempien tutkimusten perusteella varhaiskasvatuksen suunnitelmallinen liikkumisen edistäminen on positiivisesti yhteydessä lasten korkeampaan fyysiseen aktiivisuuteen sekä parempiin motorisiin perustaitoihin. Tutkimusaineisto on osa Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelman nykytilan arviointi verkkokyselylomakkeilla kerättyä tietoa toimintavuodelta 2022–2023 (N = 659). Nykytilan arvioinnista muodostettiin muuttuja liikkumisen edistämiseksi valituista tavoitteista ja toimenpiteistä sekä summamuuttujat lapsen liikkumis-mahdollisuuksista ja lapsen motoristen taitojen havainnoinnista ja kehityksen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa havaittiin, että liikkumisen edistämiseen tähtäävillä tavoitteilla ja toimenpiteillä on positiivinen yhteys sekä lasten liikkumismahdollisuuksiin, että säännöllisempään ja suunnitelmallisempaan motoristen taitojen havainnointiin ja kehittymisen tukemiseen. Tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa ja viittaavat siihen, että varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksen suunnitelmallisuus edistää lasten fyysistä aktiivisuutta ja tukee motoristen taitojen kehitystä.fi
dc.format.extent32
dc.language.isofi
dc.titleLiikkumisen edistämisen tavoitteiden yhteys lasten liikkumismahdollisuuksiin ja motoristen taitojen kehityksen tukeen varhaiskasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202410296650
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysomotoriset taidot
dc.subject.ysoliikuntakasvatus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record