3-4-vuotiaiden lasten liikkumiskäyttäytymisen sekä motoristen taitojen eroavaisuudet kaupunki- ja maaseutuympäristössä
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Varhaislapsuus on kriittinen ajanjakso liikunnallisen elämäntavan omaksumiselle sekä
motoristen taitojen kehittymiselle. Lapsuudessa omaksutut terveelliset elintavat suojaavat
nuoruudessa ja aikuisuudessa monilta elintapasairauksilta. Motoriset taidot ovat positiivisesti
yhteydessä liikkumiskäyttäytymiseen ja toisaalta liikkuminen tukee lasten motoristen taitojen
kehitystä. Lasten asuinympäristöt ovat viimeisten vuosikymmenten aikana muuttuneet ja suurin
osa lapsista asuu kaupungeissa. Asuinympäristöillä voi olla vaikutusta
liikkumiskäyttäytymiseen ja motoriisin taitoihin, mutta sen merkitystä varhaisvuosien osalta on
tutkittu vain vähän.
Tämä pro gradu -tutkielma koostuu kahdesta osasta: 1.) kirjallisuuskatsauksesta ja 2.)
artikkelikäsikirjoituksesta. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli koota tietoa sekä toimia tätä
kautta tutkimustarpeen arviointikeinona artikkelikäsikirjoitukselle. Kirjallisuuskatsauksen
tavoitteena oli selvittää aiemman tutkimuksen pohjalta, miten lasten liikkumiskäyttäytyminen
ja motoriset taidot eroavat kaupunki- ja maaseutuympäristöissä sekä lapsen sukupuolen (poika,
tyttö) mukaan. Lisäksi kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin WHO:n (2019) julkaisemien
liikkumissuositusten toteutumista maailmanlaajuisesti.
Kirjallisuuskatsaukseen valikoituneiden tutkimusten tulokset osoittivat ristiriitaisia tuloksia
sekä liikkumiskäyttäytymisen että motoristen taitojen osalta, kun niitä tarkasteltiin kaupunkija maaseutuympäristöjen mukaan. Tutkimuksissa on hyvä huomioida, että ne sijoittuivat
maantieteellisesti sekä tulotason mukaan tarkasteltuna keskenään erilaisille alueille, mikä voi
osaltaan vaikuttaa tulosten ristiriitaisuuteen. Lisäksi liikkumiskäyttäytymistä koskevista
tutkimuksista (n=14) kahdeksassa ja motorisia taitoja koskevista tutkimuksista (n=12) viidessä
tutkimukseen osallistuvat lapset eivät olleet varhaiskasvatusikäisiä. Kun
liikkumiskäyttäytymistä tarkasteltiin sukupuolen mukaan, havaittiin pojilla olevan enemmän
fyysistä aktiivisuutta kuin tytöillä, mutta ruutuajan, paikallaanolon ja unen välillä selvää eroa
tyttöjen ja poikien välillä ei ollut. Motoristen taitojen osalta havaittiin pojilla olevan paremmat
välinekäsittelytaidot kuin tytöillä ja vastaavasti tytöillä oli paremmat tasapainotaidot kuin
pojilla.
Tutkimusta nimenomaan varhaiskasvatusikäisten lasten liikkumiskäyttäytymisestä ja
motorisista taidoista eri asuinympäristöissä tarvitaan lisää, jotta mahdollisiin eroihin voidaan
vaikuttaa esimerkiksi päätöksenteon ja kaupunkisuunnittelun osalta. Lisäksi tyttöjen ja poikien
välisiä eroja on syytä tarkastella edelleen. Tähän tutkimustarpeeseen pyritään vastaamaan
tämän pro gradun artikkelikäsikirjoituksessa. Artikkelikäsikirjoituksessa hyödynnetään
SUNRISE Finland -tutkimuksen aineistoa Helsingistä ja Helsingin lähimaaseutualueilta.
Aineisto kerättiin 3–4-vuotiailta lapsilta vuonna 2022.
...
Early childhood is a critical period for adopting an active lifestyle and developing motor skills.
Healthy habits adopted in childhood protects against many lifestyle-related diseases in
adolescence and adulthood. Motor skills have a positive impact on physical activity. Children's
living environments have changed in recent decades with most children now living in urban
areas. The impact of living environments on movement behaviour and motor skills has been
understudied, particularly during early childhood.
This master's thesis consists of two parts: 1.) a literature review and 2.) an article manuscript.
The purpose of the literature review was to gather research and through this serve as an
assessment tool for the research need addressed in the article manuscript. The aim of the
literature review was to investigate how children's movement behaviour and motor skills differ
between urban and rural environments as well as by child gender (boy, girl). Additionally, the
literature review examined the global adherence to the physical activity recommendations
published by the World Health Organization (WHO) in 2019.
The results of the literature review showed conflicting findings regarding both movement
behaviour and motor skills when comparing urban and rural environments. It is important to
note that the studies were geographically and socioeconomically diverse which may contribute
to the conflicting results. Additionally, eight studies of movement behaviour (n=14) and five
studies of motor skills (n=12) did not focus on children of early childhood age. When movement
behaviour was examined by gender boys were found to be more physically active than girls but
there was no clear difference between girls and boys in screen time, sedentary behaviour, or
sleep. Regarding motor skills boys had better object control skills while girls had better balance
skills.
More research focusing specifically on the movement behaviour and motor skills of early years
in different living environments is needed to potentially influence decisions and urban planning.
Additionally, further research of gender differences between girls and boys is needed. This need
is addressed by the article manuscript of this master's thesis which is based on SUNRISE
Finland study with data collected from 3–4-year-old children participating in the study in
Helsinki and nearby rural areas.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kodin maantieteellisen sijainnin ja alueen asukastiheyden yhteys lasten motoristen taitojen tasoon ja kehitykseen
Haapala, Siiri; Hurtig, Jeremias (2021)Motoriset perustaidot ovat perusta kaikelle liikkumiselle. Ne tukevat fyysistä kasvua ja mahdollistavat erilaisten liikuntamuotojen harrastamisen myöhemmin elämässä. Ympäristötekijöillä on merkitystä lapsen motoristen ... -
3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus
Hurskainen, Topi; Hyötyläinen, Konsta (2022)Kolmen vuoden seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 3–7-vuotiaana mitatut motoriset taidot ovat yhteydessä 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tarkoituksena oli myös kartoittaa 3–7-vuotiaiden ... -
Motoristen taitojen ja lihasvoiman vuorovaikutus lapsuudessa ja nuoruudessa
Laukkanen, Arto; Joensuu, Laura; Sääkslahti, Arja; Ihalainen, Johanna; Huotari, Pertti; Haapala, Eero (Liikuntatieteellinen seura, 2018)Lasten motoriset taidot ja lihasvoima eivät kehity perimän määrittämään täyteen potentiaaliinsa ilman mahdollisuuksia harjoitella liikkumista erilaisissa ympäristöissä ja tilanteissa. Suurin osa varhais- ja keskilapsuuden ... -
Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
Mörsky, Emmi; Mönkkönen, Tiia (2021)Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, ... -
Vanhempien ja kotiympäristön merkitys 3–6 -vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehityksessä
Gustafsson, Jenny (2021)Motorisella kehityksellä viitataan motoristen taitojen jatkuvaan muutokseen pitkin elinkaarta, jolloin yksilön kehitys etenee yksinkertaisista motorisista liikkeistä, organisoituihin ja monimutkaisempiin motoristen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.