Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKangas, Jonna
dc.contributor.authorUkkonen-Mikkola, Tuulikki
dc.contributor.authorRanta, Samuli
dc.date.accessioned2024-10-15T09:55:48Z
dc.date.available2024-10-15T09:55:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationKangas, J., Ukkonen-Mikkola, T., & Ranta, S. (2022, 26.8.2022). Varhaiskasvatuksen pedagogiikka : kohti teoreettisia määritelmiä. <i>Tutkittua varhaiskasvatuksesta</i>. <a href="https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/08/26/varhaiskasvatuksen-pedagogiikka-kohti-teoreettisia-maaritelmia/" target="_blank">https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/08/26/varhaiskasvatuksen-pedagogiikka-kohti-teoreettisia-maaritelmia/</a>
dc.identifier.otherCONVID_243366636
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97412
dc.description.abstractVarhaiskasvatuksen pedagogiikka on noussut huomion kohteeksi viimeaikaisessa suomalaisessa, jännitteisessäkin, varhaiskasvatuksen keskustelussa. Lisääntynyt tutkimukseen perustuva tieto lapsuudesta, lapsesta, oppimisesta ja kasvatuksesta on lisännyt ymmärrystä pedagogiikan merkityksestä erityisesti varhaiskasvatuksessa. Tämä tulkintakehikko on tunnistettavissa myös uudistuneissa varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa, jotka korostavat aikaisempaa enemmän pedagogiikan merkitystä ja kokonaisvaltaisuutta. Tulkinnat tavoitteista ja toteuttamisesta ja tätä kautta vaatimukset työlle sekä varhaiskasvatuksen laadulle varhaiskasvatuksen pedagogiikan käsitteestä ja merkityksestä vaihtelevat kuitenkin sen mukaan, onko puhujana varhaiskasvatuksen hallinto, henkilöstö, koulutukset, tutkijat, lapsi vai vanhemmat. Kenties mitään toista käsitettä ei käytetä yhtä laajalti niin tieteellisissä teksteissä, yhteiskunnallisissa asiakirjoissa (ml. opetussuunnitelmat) kuin arjen kasvatuspuheessa ilman tarkkaa tieteellistä määrittelyä. Tässä blogi-tekstissä tarkastelemme varhaiskasvatuksen pedagogiikan teoreettista määrittelyä tutkimuskirjallisuuteen perustuen.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherTutkittua varhaiskasvatuksesta
dc.relation.ispartofseriesTutkittua varhaiskasvatuksesta
dc.relation.urihttps://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/08/26/varhaiskasvatuksen-pedagogiikka-kohti-teoreettisia-maaritelmia/
dc.rightsIn Copyright
dc.titleVarhaiskasvatuksen pedagogiikka : kohti teoreettisia määritelmiä
dc.typenewspaper article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202410156280
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKokkola University Consortium Chydeniusen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_998f
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn2737-3665
dc.relation.volume26.8.2022
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Tutkittua varhaiskasvatuksesta 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationcontributionToPeriodical
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotieteenteoria
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3019
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1584
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmE1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright