dc.contributor.author | Kangas, Jonna | |
dc.contributor.author | Ukkonen-Mikkola, Tuulikki | |
dc.contributor.author | Ranta, Samuli | |
dc.date.accessioned | 2024-10-15T09:55:48Z | |
dc.date.available | 2024-10-15T09:55:48Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Kangas, J., Ukkonen-Mikkola, T., & Ranta, S. (2022, 26.8.2022). Varhaiskasvatuksen pedagogiikka : kohti teoreettisia määritelmiä. <i>Tutkittua varhaiskasvatuksesta</i>. <a href="https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/08/26/varhaiskasvatuksen-pedagogiikka-kohti-teoreettisia-maaritelmia/" target="_blank">https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/08/26/varhaiskasvatuksen-pedagogiikka-kohti-teoreettisia-maaritelmia/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_243366636 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97412 | |
dc.description.abstract | Varhaiskasvatuksen pedagogiikka on noussut huomion kohteeksi viimeaikaisessa suomalaisessa, jännitteisessäkin, varhaiskasvatuksen keskustelussa. Lisääntynyt tutkimukseen perustuva tieto lapsuudesta, lapsesta, oppimisesta ja kasvatuksesta on lisännyt ymmärrystä pedagogiikan merkityksestä erityisesti varhaiskasvatuksessa. Tämä tulkintakehikko on tunnistettavissa myös uudistuneissa varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa, jotka korostavat aikaisempaa enemmän pedagogiikan merkitystä ja kokonaisvaltaisuutta. Tulkinnat tavoitteista ja toteuttamisesta ja tätä kautta vaatimukset työlle sekä varhaiskasvatuksen laadulle varhaiskasvatuksen pedagogiikan käsitteestä ja merkityksestä vaihtelevat kuitenkin sen mukaan, onko puhujana varhaiskasvatuksen hallinto, henkilöstö, koulutukset, tutkijat, lapsi vai vanhemmat. Kenties mitään toista käsitettä ei käytetä yhtä laajalti niin tieteellisissä teksteissä, yhteiskunnallisissa asiakirjoissa (ml. opetussuunnitelmat) kuin arjen kasvatuspuheessa ilman tarkkaa tieteellistä määrittelyä. Tässä blogi-tekstissä tarkastelemme varhaiskasvatuksen pedagogiikan teoreettista määrittelyä tutkimuskirjallisuuteen perustuen. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tutkittua varhaiskasvatuksesta | |
dc.relation.ispartofseries | Tutkittua varhaiskasvatuksesta | |
dc.relation.uri | https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/08/26/varhaiskasvatuksen-pedagogiikka-kohti-teoreettisia-maaritelmia/ | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen pedagogiikka : kohti teoreettisia määritelmiä | |
dc.type | newspaper article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202410156280 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kokkola University Consortium Chydenius | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_998f | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 2737-3665 | |
dc.relation.volume | 26.8.2022 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Tutkittua varhaiskasvatuksesta 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | tieteenteoria | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3019 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1584 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | E1 | |