Laatu ja laadun arviointi varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatustoiminnan laatua ja laadun arviointia vuorohoidon kontekstissa. Tutkimuksen avulla selvitettiin vuorohoidon työntekijöiden näkemyksiä varhaiskasvatustoiminnan laadusta ja laadun arvioinnista eri vuorokauden aikoina. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, miten vuorohoidon laatua arvioidaan eli mitä arvioidaan, millaisilla menetelmillä sekä miten säännöllistä arviointi on.
Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa osassa, joista ensimmäinen toteutettiin kesä- ja elokuun 2021 ja toinen joulu- ja helmikuun 2022–2023 välisenä aikana. Ensimmäinen aineisto toteutettiin Webropol-verkkokyselynä, johon osallistui viisi ympärivuorokautisesti avoinna olevaa varhaiskasvatusyksikköä ympäri Suomea. Toisen aineiston keräämiseen osallistui kaksi, jo ensimmäiseen aineistonkeruuseen osallistunutta, ympärivuorokautisesti avoinna olevaa varhaiskasvatusyksikköä. Jälkimmäisen aineiston keruu toteutettiin Webropol-verkkokyselynä sekä yksilöhaastatteluilla. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksissa selvisi, että työntekijöiden näkemykset laadukkaasta varhaiskasvatustoiminnasta vuorohoidossa kiteytyvät asiakasnäkökulman, tavoitteellisen toiminnan sekä työyhteisön resurssien huomiointiin. Laatua arvioitiin suhteellisen säännöllisesti kohdistuen lasten, työntekijöiden sekä työyhteisön toimimiseen, ja lisäksi työyhteisön kehittämiseen. Tuloksissa näkyi varhaiskasvatuksen toiminta-aikojen epäsuhtaisuus, mikä ilmeni suunnitellun ja spontaanin toiminnan jakaantumisena päivä- ja vuorohoidon välillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pienten lasten hyvinvointi ja kuulumisen rakentuminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
Salonen, Eija (Niilo Mäki Instituutti, 2021) -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa
Lehmonen, Soile (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tukea tarvitsevan esioppilaan saama tuki toteutuu esiopetuksessa ja täydentävässä varhaiskasvatuksessa vuorohoidon kontekstissa. Kiinnostuksen kohteena oli, millaisia ... -
Toteutuuko varhaiskasvatuksen vuorohoidossa lasten oikeus pedagogiikkaan?
Peltoperä, Kaisu (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2022)Tämä teksti pohjautuu väitöskirjaani ” Vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden rakentamat merkitykset varhaiskasvatuksen vuorohoidolle”. Väitöskirjassa tutkittiin, millaisia merkityksiä ja ihanteita epätyypillisinä aikoina ... -
Esiopetus vuorohoidossa
Murto, Maija (2017)Esiopetuksen ja vuorohoidon yhdistämistä ei ole juurikaan tutkittu aiemmin. Aihe on kuitenkin tärkeä ja ajankohtainen, koska vuorohoidon tarve on lisääntynyt, ja esiopetus on nykyisin velvoittavaa. Tutkimuksen teoreettisena ... -
”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
Valtonen, Jutta (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta. Tavoitteena oli selvittää ja kuvata lasten antamia merkityksiä vuorohoidossa järjestettävälle esiopetukselle ja heidän kokemuksiaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.