Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tukea tarvitsevan esioppilaan saama tuki toteutuu esiopetuksessa ja täydentävässä varhaiskasvatuksessa
vuorohoidon kontekstissa. Kiinnostuksen kohteena oli, millaisia tuen muotoja on
käytettävissä epätyypillisinä aikoina järjestettävässä esiopetuksessa ja täydentävässä varhaiskasvatuksessa. Tämän lisäksi selvitettiin, miten tukea tarvitsevaa
esioppilasta tuetaan iltaisin ja viikonloppuisin. Aiempaa tutkimusta aiheesta on
vielä vähän, minkä vuoksi tämä tutkimus tuo lisää tietoa lapsen tukemisesta epätyypillisinä aikoina.
Tutkimuksen toteuttamistapa oli laadullinen. Tutkimukseen osallistui 28
vuorohoidossa työskentelevää varhaiskasvatuksen asiantuntijaa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelujen ja kahden eri verkkokyselyn avulla, jotka toteutettiin vuosina 2021 ja 2024. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä teema-analyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lasta tuetaan sekä vuorohoidon esiopetuksessa että täydentävässä varhaiskasvatuksessa pedagogisen, rakenteellisen ja hoidollisen tuen mukaisesti. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että
lasta tuetaan näiden tukimuotojen sisällä yksilöllisesti ja lisäksi lapsen hyvinvointiin kiinnitetään erityistä huomiota, vanhempien epäsäännöllisen työn luonteesta vuoksi. Lisäksi tulosten perusteella ilmenee, että on kuntakohtaisia eroja
tukimuotojen toteuttamisessa iltaisin ja viikonloppuisin, mikä asettaa lapset
eriarvoiseen asemaan tuen toteutumisen näkökulmasta katsottuna.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28938]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Asiakirjasta käytäntöön : opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa
Sjöblom, Sinitta; Viljanen, Reetta (2022)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää esiopetuksen opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa. Tutkimuksessa tuotiin esiin, miten esiopetuksen opettajat kuvailivat käytännön tukitoimia, ja ... -
Pienten lasten hyvinvointi ja kuulumisen rakentuminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
Salonen, Eija (Niilo Mäki Instituutti, 2021) -
Esiopetus vuorohoidossa
Murto, Maija (2017)Esiopetuksen ja vuorohoidon yhdistämistä ei ole juurikaan tutkittu aiemmin. Aihe on kuitenkin tärkeä ja ajankohtainen, koska vuorohoidon tarve on lisääntynyt, ja esiopetus on nykyisin velvoittavaa. Tutkimuksen teoreettisena ... -
”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
Valtonen, Jutta (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta. Tavoitteena oli selvittää ja kuvata lasten antamia merkityksiä vuorohoidossa järjestettävälle esiopetukselle ja heidän kokemuksiaan ... -
Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa
Hannonen, Elina; Karppanen, Henna-Maria (2020)Ruokailu on keskeinen osa arjen toimintaa päiväkodissa. Ruokailu voi toteutua joko lapsiryhmän omissa tiloissa tai yhteisessä ruokasalissa. Päiväkodin ruokakasvatusta ja siihen liittyviä tekijöitä on tutkittu melko paljon. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.