dc.contributor.advisor | Liinamaa, Tarja | |
dc.contributor.author | Viitanen, Maarit | |
dc.date.accessioned | 2024-09-09T05:37:54Z | |
dc.date.available | 2024-09-09T05:37:54Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96953 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatustoiminnan laatua ja laadun arviointia vuorohoidon kontekstissa. Tutkimuksen avulla selvitettiin vuorohoidon työntekijöiden näkemyksiä varhaiskasvatustoiminnan laadusta ja laadun arvioinnista eri vuorokauden aikoina. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, miten vuorohoidon laatua arvioidaan eli mitä arvioidaan, millaisilla menetelmillä sekä miten säännöllistä arviointi on.
Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa osassa, joista ensimmäinen toteutettiin kesä- ja elokuun 2021 ja toinen joulu- ja helmikuun 2022–2023 välisenä aikana. Ensimmäinen aineisto toteutettiin Webropol-verkkokyselynä, johon osallistui viisi ympärivuorokautisesti avoinna olevaa varhaiskasvatusyksikköä ympäri Suomea. Toisen aineiston keräämiseen osallistui kaksi, jo ensimmäiseen aineistonkeruuseen osallistunutta, ympärivuorokautisesti avoinna olevaa varhaiskasvatusyksikköä. Jälkimmäisen aineiston keruu toteutettiin Webropol-verkkokyselynä sekä yksilöhaastatteluilla. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tuloksissa selvisi, että työntekijöiden näkemykset laadukkaasta varhaiskasvatustoiminnasta vuorohoidossa kiteytyvät asiakasnäkökulman, tavoitteellisen toiminnan sekä työyhteisön resurssien huomiointiin. Laatua arvioitiin suhteellisen säännöllisesti kohdistuen lasten, työntekijöiden sekä työyhteisön toimimiseen, ja lisäksi työyhteisön kehittämiseen. Tuloksissa näkyi varhaiskasvatuksen toiminta-aikojen epäsuhtaisuus, mikä ilmeni suunnitellun ja spontaanin toiminnan jakaantumisena päivä- ja vuorohoidon välillä. | fi |
dc.format.extent | 91 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Laatu ja laadun arviointi varhaiskasvatuksen vuorohoidossa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202409095838 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | vuorohoito | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | laatu | |