Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen liikunnanopettajankoulutuksessa
Mäkinen, T., Matikainen, M., & Kostiainen, E. (2024). Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen liikunnanopettajankoulutuksessa. Yliopistopedagogiikka, 31(1). https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2024/06/20/tunne-ja-vuorovaikutustaitojen-oppiminen-liikunnanopettajankoulutuksessa/
Published in
YliopistopedagogiikkaDate
2024Copyright
© Kirjoittajat
Tässä artikkelissa tarkastellaan liikunnanopettajaopiskelijoiden tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyviä merkityksellisiä oppimiskokemuksia ja oppimispolkua heidän yliopisto-opintojensa aikana. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksellisiä oppimiskokemuksia heillä on ollut opintojensa aikana joko opinnoissa tai niiden ulkopuolella, ja millainen oppimisprosessi heille on muodostunut. Aineisto kerättiin keväällä 2023. Haasteltavat (n = 9) olivat liikunta- ja terveystieteiden maistereiksi valmistuneita opettajia, jotka olivat työskennelleet opettajina yhdestä neljään vuotta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joissa haastateltavat kertoivat merkityksellisistä oppimiskokemuksistaan opintojensa aikana sekä omien tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisestaan. Haastateltavat kuvasivat erilaisia merkityksellisiä oppimiskokemuksiaan, joiden merkitys heidän oppimiselleen oli keskeinen. Opintojensa aikana heille muodostui oppimisprosessi, jossa sekä formaaleilla opinnoilla että heidän omaehtoisella työskentelyllään on ollut merkitystä. Tämän prosessin aikana he kokivat sekä taitojensa että ihmisenä olemisensa muuttuneen. Tämä tutkimus auttaa ymmärtämään tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimista pitkäkestoisena, läpi opiskeluajan jatkuvana prosessina, joka etenee sekä opinnoissa että niiden ulkopuolella. Prosessin kannalta keskeisiä ovat merkitykselliset oppimiskokemukset, jotka edistävät taitojen ja asenteiden kehittymistä sekä oman oppimisprosessin aktiivista muokkaamista.
...
Publisher
Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forumISSN Search the Publication Forum
2242-8070Keywords
Original source
https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2024/06/20/tunne-ja-vuorovaikutustaitojen-oppiminen-liikunnanopettajankoulutuksessa/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/220981426
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa
Paajanen, Santeri (2016)Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ... -
Opettajaksi opiskelevien vuorovaikutustaitojen kehittäminen liikunnan aineenopettajakoulutuksessa
Klemola, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2009)The purpose of the study was to develop studies on social and emotional learning in Physical Education Teacher Education and to examine students´ experiences in using and learning social interaction skills. This action ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Paajanen, Samu; Ylitalo, Pyry (2024)The aim of the study was to explore the experiences and perceptions of students graduating from the master's level adult education program in physical education regarding teaching social and emotional skills in upper ... -
Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutuskurssin aikana
Lahtinen, Annastiina (2010)Lahtinen, A. 2010. Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin aikana. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 74 s. Tutkimuksessa ...