Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla : liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Päivämäärä
2024The aim of the study was to explore the experiences and perceptions of students graduating
from the master's level adult education program in physical education regarding teaching social
and emotional skills in upper comprehensive school physical education. Especially, the study
sought to determine how these skills are defined by graduating students, as well as how and
why they are taught. The purpose of the study was to identify specific methods used by the
participants to teach social and emotional skills during upper comprehensive school physical
education classes. The topic was chosen due to the topicality of these skills and the researchers'
own interest in the subject.
The study was conducted as a qualitative case study by using a data-driven approach. The study
aimed to uncover other factors related to the phenomenon as well through data-driven approach.
The research strategy was phenomenological-hermeneutic. The research data formed of written
essays by five students graduating from the master's level adult education program in physical
education. The data was collected by Webropol survey tool. Thematic analysis was used as the
method of data analysis. Key concepts in the study include social and emotional skills, also
referred to as SEL (Social and Emotional Learning) skills. Major theories discussed in the study
include Goleman's emotional intelligence and Gordon's theories of interpersonal
communication.
It was proved in this study that various factors were associated with teaching social and
emotional skills as a result of the study. The first factor related to teaching these skills was the
participants' definitions of social and emotional skills. The second factor was the target of the
impact of teaching social and emotional skills. The term the target of the impact refers to the
factors underlying an individual's or group's psychosocial well-being. The third factor was
pedagogical solutions meaning how these skills are taught. The fourth factor was the learner
and teacher profiles in the teaching situation. The conclusion was that teacher's role by view of
graduating students is to create a supportive and trusting atmosphere where the well-being of
everyone is promoted through positive interaction and the joy of learning. The teacher enables
the overall growth of the student through their own personality, example, and understanding of
teaching social and emotional skills, as well as supporting the development of self-esteem. A
safe atmosphere and emotional skills reinforce each other.
...
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen
maisteriohjelmasta valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä tunne- ja
vuorovaikutustaitojen opettamisesta yläkoulun liikuntatunnilla. Erityisesti haluttiin selvittää,
miten valmistuvat opiskelijat määrittelevät nämä taidot sekä miten ja miksi niitä opetetaan.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mitä konkreettisia menetelmiä tutkittavat ovat käyttäneet
tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen yläkoulun liikuntatunnilla. Aiheeseen päädyttiin
kyseisten taitojen ajankohtaisuuden sekä tutkijoiden oman mielenkiinnon myötä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena aineistolähtöisesti.
Aineistolähtöisyydellä tutkimuksessa haluttiin saada selville myös muita ilmiöön liittyviä
tekijöitä. Tutkimusstrategia oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen aineisto
muodostui viidestä liikuntapedagogiikan aikuiskoulutuksen maisterivaiheesta valmistuvan
opiskelijan kirjoitelmasta. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Aineiston
analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimuksen keskeisiin käsitteisiin kuuluvat
tunne- ja vuorovaikutustaidot, joista käytetään myös nimitystä SEL-taidot. Tutkimuksen
keskeisiä teorioita ovat muun muassa Golemanin tunneäly ja Gordonin vuorovaikutusteoriat.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen oli yhteydessä
erilaisia tekijöitä. Ensimmäinen näiden taitojen opettamiseen liittyvä tekijä oli tutkittavien
määritelmät tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Toinen tekijä oli tunne- ja vuorovaikutustaitojen
opetuksen vaikutuksen kohde eli yksilön tai ryhmän psykososiaalisen hyvinvoinnin taustalla
olevat tekijät. Kolmas tekijä oli pedagogiset ratkaisut eli miten näitä taitoja opetetaan. Neljäs
tekijä oli opetustapahtuman osapuolet eli oppija- ja opettajaprofiilit. Johtopäätöksenä voidaan
todeta, että liikunnanopettajiksi valmistuvien opiskelijoiden mukaan opettajan tehtävänä on
luoda kannustava ja luottamuksellinen ilmapiiri, jossa jokaisen yksilön hyvinvointia edistetään
positiivisen vuorovaikutuksen ja oppimisen ilon avulla. Opettaja mahdollistaa oppilaan
kokonaisvaltaisen kasvun omalla persoonallaan, esimerkillään ja ymmärryksellään tunne- ja
vuorovaikutustaitojen opettamisesta sekä itsetunnon rakentumisen tukemisesta. Turvallinen
ilmapiiri ja tunnetaidot ruokkivat toisiaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tunne- ja vuorovaikutustaidot liikuntatunnilla : opettajien ja oppilaiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä yläkoulun liikuntatunnilla
Hautala, Stina (2017)Tämän fenomenologis-hermeneuttiseen menetelmään perustuvan haastattelututkimuksen tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien ja yläkouluikäisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden käyttöä liikuntatunnilla. ... -
"- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
Pirttimäki, Harri; Salmio, Paavo (2013)Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, ... -
Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa
Paajanen, Santeri (2016)Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.