Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutuskurssin aikana
Tekijät
Päivämäärä
2010Lahtinen, A. 2010. Liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittyminen tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin aikana. Jyväskylän yliopisto.
Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 74 s.
Tutkimuksessa tarkasteltiin liikunnan aineenopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittymistä heidän opintoihinsa kuuluvan tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin aikana sekä kerättiin kokemuksia vuorovaikutustaitomittarin käytöstä oppimisen arvioinnissa. Tutkimukseen osallistuivat Jyväskylän yliopiston yhden vuosikurssin liikuntapedagogiikan pääaineopiskelijat (N=46). Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, oppivatko liikunnan aineenopettajaopiskelijat kurssin aikana Gordonin vuorovaikutusteoriaan perustuvia tunne- ja vuorovaikutustaitoja, eli minäviestejä, aktiivista kuuntelua, toimijuuden antamista sekä ongelmanratkaisumenetelmiä.
Tutkimuksessa käytettiin Talvion vuorovaikutustaitomittaria, jolla mitattiin opiskelijoiden vuorovaikutustaidot ennen kurssia ja sen jälkeen. Opiskelijoiden vastaukset analysoitiin määrällisen sisällönanalyysin avulla luokittelemalla vastauksissa esiintyneet vuorovaikutustaidot sekä vuorovaikutuksen kompastuskivet. Alku- ja loppumittauksissa saatuja tuloksia verrattiin toisiinsa t-testin ja ristiintaulukoinnin avulla. Opiskelijoiden tuottamia vastauksia on kuvattu myös laadullisesti.
Liikunnan aineenopettajaopiskelijat oppivat tunne- ja vuorovaikutustaitoja vuorovaikutuskurssin aikana. Mittarissa saatujen kokonaistulosten keskiarvojen ero alku- ja loppumittauksen välillä oli tilastollisesti erittäin merkitsevä sekä naisilla että miehillä. Naisilla taitojen taso oli tilastollisesti merkitsevästi korkeampi kuin miehillä sekä alku- että loppumittauksessa, mutta verrattaessa kurssin aikana tapahtunutta muutosta ei naisten ja miesten välillä havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa. Erityisesti opiskelijat kehittivät taitojaan ongelmaan tarttuvan minäviestin käyttämisessä, jossa tulostaan paransi 40, 59 ja 73 % vastaajista riippuen ongelmaan tarttumista mittaavasta tehtävästä. Myönteisten minäviestien käyttämisessä tulostaan paransi 33 % vastaajista ja muiden minäviestien käyttämisessä 39 % vastaajista. Kuuntelun taitojen osalta tulostaan paransi 22 % vastaajista. Vuorovaikutuksen kompastuskivien käyttäminen väheni 18 % mittauskertojen välillä. Toimijuuden antaminen oli erittäin yleistä jo ensimmäisellä mittauskerralla, eikä tutkimus tuonut esille muutoksia sen osalta.
Tutkimuksessa käytetty Talvion vuorovaikutustaitomittari tuo uuden työkalun vuorovaikutustaitojen mittaamiseen. Tutkimuksessa saatiin sekä laadullista että määrällistä tietoa siitä, miten liikunnan aineenopettajaopiskelijat toimivat vuorovaikutustilanteissa, ja tätä tietoa voidaan käyttää hyödyksi vuorovaikutustaito-opetuksen kehittämisessä. Mittarin käyttämisestä saadut kokemukset tukevat puolestaan vuorovaikutustaitomittarin kehitystyötä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29758]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajaksi opiskelevien vuorovaikutustaitojen kehittäminen liikunnan aineenopettajakoulutuksessa
Klemola, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2009)The purpose of the study was to develop studies on social and emotional learning in Physical Education Teacher Education and to examine students´ experiences in using and learning social interaction skills. This action ... -
Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa
Betancourt, Sonja (2017)Tutkimuksessa selvitettiin opetusharjoitteluvuoden aikaista kemian aineenopettajaopiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja opettajaidentiteetin rakentumista sekä näihin liittyviä harjoittelijoiden kokemia ongelmia. ... -
Significant in life : Core learning outcomes of a social and emotional course in physical education teacher education
Mäkinen, Tommi; Kostiainen, Emma; Klemola, Ulla (Routledge, 2022)The purpose of the study is to explore physical education (PE) students’ social and emotional learning (SEL) and the meaningful learning experiences during the SEL course. In the teaching profession, understanding SEL is ... -
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen liikunnanopettajankoulutuksessa
Mäkinen, Tommi; Matikainen, Minni; Kostiainen, Emma (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2024)Tässä artikkelissa tarkastellaan liikunnanopettajaopiskelijoiden tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyviä merkityksellisiä oppimiskokemuksia ja oppimispolkua heidän yliopisto-opintojensa aikana. Tarkoituksena oli selvittää, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.