Show simple item record

dc.contributor.authorRiikonen, Jonna
dc.contributor.authorKotilainen, Sofia
dc.contributor.editorKároly, Adrienn
dc.contributor.editorKokkonen, Lotta
dc.contributor.editorGerlander, Maija
dc.contributor.editorTaalas, Peppi
dc.date.accessioned2024-07-08T07:07:23Z
dc.date.available2024-07-08T07:07:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationRiikonen, J., & Kotilainen, S. (2024). First-year university students' perceptions of themselves as writers of academic texts. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), <i>Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education</i> (pp. 221-240). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. <a href="https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5" target="_blank">https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5</a>
dc.identifier.otherCONVID_221013382
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96325
dc.description.abstractLearning to write academic texts and developing an academic writing identity can be challenging for students transitioning to university because they are not yet familiar with the norms and conventions of the academic and specific disciplinary discourse community. This article qualitatively examines how first-year university students define themselves as writers of academic texts, and how they perceive themselves as mastering the writing skills required in an academic context. For our study, we interviewed 11 first-year students who, before the interview, had participated in the first course as part of their mandatory language and communication studies. We analysed the interview data applying the three aspects of the writer identity model proposed by Clark and Ivanič (1997): the authorial, autobiographical, and discoursal self. We discuss how the challenges in writing experienced by students could be considered in the pedagogical development of these courses and how the transition from upper secondary schools to university could be better supported to prevent uncertainty and confusion associated with writing at the beginning of university studies and support the development of students’ writing identity.en
dc.description.abstractYliopistoon siirtyvien opiskelijoiden voi olla haastavaa oppia kirjoittamaan akateemisia tekstejä ja kehittää akateemista kirjoittajaidentiteettiään, koska he eivät vielä tunne akateemisen ja tieteenalakohtaisen diskurssiyhteisön normeja ja konventioita. Tässä artikkelissa tarkastellaan, miten ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijat määrittelevät itseään akateemisten tekstien kirjoittajina ja miten he kokevat hallitsevansa akateemisessa kontekstissa vaadittavat kirjoitustaidot. Laadullista tutkimustamme varten haastattelimme 11 ensimmäisen vuoden opiskelijaa, jotka olivat ennen haastattelua osallistuneet pakollisten kieli- ja viestintäopintojensa ensimmäiselle kurssille. Analysoimme haastatteluaineistoa soveltaen Clarkin ja Ivaničin (1997) luoman kirjoittajaidentiteettimallin kolmea näkökulmaa: kirjoittajaminä, omaelämäkerrallinen ja diskursiivinen minä. Pohdimme sitä, miten opiskelijoiden kokemat kirjoittamisen haasteet voitaisiin ottaa huomioon kieli- ja viestintäopintojen pedagogisessa kehittämisessä ja miten siirtymää lukiosta yliopistoon voitaisiin tukea paremmin. Tällä tavoin voitaisiin ehkäistä kirjoittamiseen liittyvää epävarmuutta ja hämmennystä yliopisto-opintojen alussa ja tukea opiskelijoiden kirjoittajaidentiteetin vahvistumista.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (240 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherUniversity of Jyväskylä
dc.relation.ispartofDriving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education
dc.relation.ispartofseriesJYU Studies
dc.relation.urihttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.subject.otherakateemisen kirjoittamisen taidot
dc.subject.otherkorkeakoulupedagogiikka
dc.subject.otherkirjoittajaidentiteetti
dc.subject.otheracademic writing skills
dc.subject.otherhigher education pedagogy
dc.subject.otherwriting identity
dc.titleFirst-year university students' perceptions of themselves as writers of academic texts
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407085152
dc.contributor.laitosMonikielisen akateemisen viestinnän keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Multilingual Academic Communicationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.relation.isbn978-952-86-0238-5
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange221-240
dc.relation.issn2814-8843
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Authors and University of Jyväskylä 2024
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysotekstitaito
dc.subject.ysotieteellinen kirjoittaminen
dc.subject.ysokorkeakoulupedagogiikka
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2512
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22257
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6652
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14150
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9743
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC 4.0