First-year university students' perceptions of themselves as writers of academic texts
Riikonen, J., & Kotilainen, S. (2024). First-year university students' perceptions of themselves as writers of academic texts. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education (pp. 221-240). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
Published in
JYU StudiesDate
2024Copyright
© Authors and University of Jyväskylä 2024
Learning to write academic texts and developing an academic writing identity can be challenging for students transitioning to university because they are not yet familiar with the norms and conventions of the academic and specific disciplinary discourse community. This article qualitatively examines how first-year university students define
themselves as writers of academic texts, and how they perceive themselves as mastering the writing skills required in an academic context. For our study, we interviewed 11 first-year students who, before the interview, had participated in the first course as part of their mandatory language and communication studies. We analysed the interview data applying the three aspects of the writer identity model proposed by Clark and Ivanič (1997): the authorial, autobiographical, and discoursal self. We discuss how the challenges in writing experienced by students could be considered in the pedagogical development of these courses and how the transition from upper secondary schools to
university could be better supported to prevent uncertainty and confusion associated with writing at the beginning of university studies and support the development of students’ writing identity.
...
Yliopistoon siirtyvien opiskelijoiden voi olla haastavaa oppia kirjoittamaan akateemisia tekstejä ja kehittää akateemista kirjoittajaidentiteettiään, koska he eivät vielä tunne akateemisen ja tieteenalakohtaisen diskurssiyhteisön normeja ja konventioita. Tässä artikkelissa tarkastellaan, miten ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijat määrittelevät itseään akateemisten tekstien kirjoittajina ja miten he kokevat hallitsevansa akateemisessa kontekstissa vaadittavat kirjoitustaidot. Laadullista tutkimustamme varten haastattelimme 11 ensimmäisen vuoden opiskelijaa, jotka olivat ennen haastattelua osallistuneet pakollisten kieli- ja viestintäopintojensa ensimmäiselle kurssille. Analysoimme haastatteluaineistoa soveltaen Clarkin ja Ivaničin (1997) luoman kirjoittajaidentiteettimallin kolmea näkökulmaa: kirjoittajaminä, omaelämäkerrallinen ja diskursiivinen minä. Pohdimme sitä, miten opiskelijoiden kokemat kirjoittamisen haasteet voitaisiin ottaa huomioon kieli- ja viestintäopintojen pedagogisessa kehittämisessä ja miten siirtymää lukiosta yliopistoon voitaisiin tukea paremmin. Tällä tavoin voitaisiin ehkäistä kirjoittamiseen liittyvää epävarmuutta ja hämmennystä yliopisto-opintojen alussa ja tukea opiskelijoiden kirjoittajaidentiteetin vahvistumista.
...
Publisher
University of JyväskyläParent publication ISBN
978-952-86-0238-5Is part of publication
Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher educationISSN Search the Publication Forum
2814-8843Keywords
Original source
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/221013382
Metadata
Show full item recordLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ... -
Expanding the conceptualisation of writing : a paradigm shift in teaching written communication at a Finnish university
Jokinen, Elina; Kuitunen, Heidi; Torvelainen, Päivi (University of Jyväskylä, 2024)This article focuses on the changes in the teaching of written communication in Finnish at the Centre for Multilingual Academic Communication at the University of Jyväskylä between 2010 and 2020. In 2013 to 2014, the team ... -
Scripting as a pedagogical method to guide collaborative writing : university students’ reflections
Heinonen, Kirsi; De Grez, Nore; Hämäläinen, Raija; De Wever, Bram; van der Meijs, Sophie (Springer Science and Business Media LLC, 2020)A collaboration script is a set of instructions used to improve collaborative learning among students in technology-enhanced environments. Previously, university students’ perspective has been under-represented in the study ... -
Pedagogical practices predicting perceived learning of social skills among university students
Virtanen, Anne; Tynjälä, Päivi (Elsevier, 2022)The aim of this study was to examine what kinds of pedagogical practices predict perceived learning of university students’ social skills in classes where these skills are not set as learning outcomes. Data were collected ... -
Kirjoittamisen opetus yläkoulussa ja lukiossa : tapaustutkimus kirjoittamisen opettamisesta opetusharjoittelukoulussa lukuvuonna 2017-2018
Häyhä, Hilla (2018)Viime aikoina on keskusteltu paljon nuorten heikentyneestä luku- ja kirjoitustaidosta, jotka ennakoivat myöhempää menestystä opinnoissa ja työelämässä. Kirjoittamisen opetus koulussa on siis tärkeää nuorten tulevaisuuden kannalta. ...