dc.contributor.advisor | Oittinen, Tuire | |
dc.contributor.author | Härkönen, Jenna | |
dc.date.accessioned | 2024-06-24T09:22:21Z | |
dc.date.available | 2024-06-24T09:22:21Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96114 | |
dc.description.abstract | Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, sanastoa, oikeinkirjoitusta, asennetta lukemista ja kielenoppimista kohtaan, sekä yleistä vieraan kielen osaamista.
Tämä tutkimus käsittelee Jyväskylän yliopiston englannin kielen opiskelijoiden vapaa-ajan lukemista englanniksi ja suomeksi. Tutkimus pyrkii selvittämään miten opiskelijat itse kokevat vapaa-ajan lukemisen englanniksi vaikuttavan heidän englannin kielen taitoihinsa, miksi he lukevat mieluummin englanniksi tai suomeksi ja onko eri kielillä lukemisessa heidän mukaansa eroavaisuuksia.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että tutkimukseen osallistuneet lukevat useammin ja mieluummin englannin kielellä vapaa-ajallaan. He eivät kuitenkaan välttämättä lue vain ja ainoastaan oppiakseen tai ylläpitääkseen englannin kielen taitojaan. He silti kokevat tällaista oppimista tapahtuvan lukiessaan erilaisissa kielitaidon osa-alueissa, vähiten kuitenkin kieliopin osalta. Osallistujilla on tiedetysti korkea englannin kielen taitotaso ja tämä voi vaikuttaa heidän kokemuksiinsa. Suurimpia syitä kielenvalintaan lukiessa löytyi olevan kirjallisuuden alkuperäiskieli, saatavuus, genre ja yksilön sen hetkinen olotila.
Tämä tutkimus tuottaa arvokasta tietoa kieltenopettajille, jotka voivat hyötyä vapaa-ajan lukemiseen kannustamisesta osana kieltenopintoja, sekä myös kääntäjille ja kustantamoille, jotka voivat nähdä laadukkaiden käännöstöiden ja monipuolisen tarjonnan merkityksen lukijakunnan kasvattamisessa. Myös aiheesta kiinnostuneet tutkijat voivat hyötyä tästä tutkimuksesta. | fi |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | pleasure reading | |
dc.subject.other | English as a foreign language | |
dc.subject.other | language choice | |
dc.title | Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406244960 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kielen omaksuminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | language acquisition | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | reading | |
dc.subject.yso | language skills | |
dc.subject.yso | language learning | |